Wyrok NSA z dnia 3 października 2012 r., sygn. I OSK 2464/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Lech, Sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.), Sędzia del. NSA Leszek Kiermaszek, Protokolant starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 3 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 września 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1625/11 w sprawie ze skargi M.J. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby wojskowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 28 września 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1625/11 oddalił skargę M.J. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby wojskowej.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Minister Obrony Narodowej decyzją z dnia [...] maja 2011 r. nr [...], na podstawie art. 127 § 1 i art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a., utrzymał w mocy rozkaz personalny Dyrektora Departamentu Kadr MON z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] (pkt 2) wydany w oparciu
o art. 112 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 oraz art. 115 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia
11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593 ze zm.) oraz § 16 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych
z zawodowej służby wojskowej (Dz. U. Nr 23, poz. 137 ze zm.), którym zwolnił M.J. z zawodowej służby wojskowej i przeniósł do rezerwy wskutek niewyznaczenia na stanowisko służbowe na kolejną kadencję. Termin zwolnienia z zawodowej służby wojskowej ustalono na dzień 30 września 2011 r.
W uzasadnieniu decyzji podał, że podstawa prawna zwolnienia określona
w art. 112 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ma charakter fakultatywny, a zatem zwolnienie z zawodowej służby wojskowej jest uzależnione od oceny dokonanej przez uprawniony do rozstrzygnięcia sprawy, właściwy organ wojskowy. Organ odwoławczy wskazał, że M.J. pełnił służbę do dnia zwolnienia z zawodowej służby wojskowej, w dyspozycji Dowódcy Śląskiego Okręgu Wojskowego. Rozformowanie dowództwa tego Okręgu zostało zaplanowane na dzień 31 grudnia 2011 r. W indywidualnej prognozie przebiegu służby Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, jako organ właściwy, w prognozie bliższej wskazał wyżej wymienionemu oficerowi zwolnienie z zawodowej służby wojskowej. W dniu 25 stycznia 2011 r. Dowódca Śląskiego Okręgu Wojskowego poinformował go o tym fakcie. Ponadto organ odwoławczy wyjaśnił, że pełnienie służby na określonym stanowisku nie jest uzależnione od istnienia wolnego stanowiska, lecz od potrzeb Sił Zbrojnych. Przy czym o tym, czy istnieje potrzeba pozostawienia określonej osoby na stanowisku służbowym decyduje nie żołnierz, lecz właściwy organ wojskowy (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lutego 2009 r., sygn. akt I OSK 487/08). Minister Obrony Narodowej wskazał również, na szczególną rolę trwającego obecnie
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty