Wyrok NSA z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. II OSK 2118/10
Z brzmienia art. 35 ust. 8 Prawa budowlanego można wywieść, że do terminu 65 dniowego o którym jest mowa w art. 35 ust. 6, Prawa budowlanego nie wlicza się wszystkich tych okresów, w których braki merytoryczne wniosku a rzadziej braki formalne, nie pozwalają organom na skuteczne prowadzenie postępowania w sprawie. Dlatego czas od dnia nałożenia postanowieniem z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane obowiązku uzupełnienia braków projektu, do momentu upływu terminu wyznaczonego na ich uzupełnienie (bądź wcześniejszego ich uzupełnienia), stanowi "okres niezawinionej przez organ prowadzący postępowanie zwłoki", który należy odliczyć od ustawowego terminu na załatwienie wniosku w przedmiocie pozwolenia na budowę.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski /spr./ sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 25 stycznia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Krakowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 336/10 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta Krakowa na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 8 grudnia 2009 r. nr DPR/Orz/5101/09/08/09 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zwłokę przy wydawaniu decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 5 maja 2010 r., sygn. akt VII SA/Wa 336/10, po rozpoznaniu skargi Prezydenta Miasta Krakowa na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 8 grudnia 2009 r. znak DPR/Orz/5101/09/08/09 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zwłokę przy wydawaniu decyzji skargę oddalił.
Jak wynika z uzasadnienia wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 maja 2009 r., sygn. akt VII SA/Wa 34/09, po rozpoznaniu skargi Prezydenta Miasta Krakowa, uchylił zaskarżone postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 2 grudnia 2008 r., znak: DPR/ORZ/5101/9/08 oraz poprzedzające je postanowienie organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd stwierdził, że organy prawidłowo ustaliły początek biegu terminu określonego w art. 35 ust. 6 ustawy Prawo budowlane przyjmując datę wpływu wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, bowiem ustawa właśnie od tej daty nakazuje liczyć bieg terminu do wydania decyzji - "od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji". Wskazał, że organ słusznie odliczył 13 dni związanych z wezwaniem inwestora do usunięcia braków wniosku, w oparciu o art. 64 § 2 k.p.a. (14.03.2007 r.), do dnia uzupełnienie wniosku (27.03.2007r.). Jako wadliwe prawnie ocenił twierdzenia skarżącego, że bieg terminu 65 dni rozpoczyna się od daty, gdy inwestor złoży kompletny wniosek. Podniósł, że w jego ocenie, postępowanie zostaje wszczęte, gdy inwestor złoży wniosek, bez względu na jego ewentualne braki, dzień doręczenia żądania organowi administracji jest zgodnie z art. 61 § 3 k.p.a. dniem wszczęcia postępowania w sprawie. Skoro w niniejszej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę został złożony w dniu 19 lutego 2007 r. to w tym dniu rozpoczął bieg termin 65 dniowy na wydanie decyzji - określony w art. 35 ust. 6 Prawa budowlanego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
