02.03.2012 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 2 marca 2012 r., sygn. II FSK 1849/11

Z art. 69 Konstytucji wynika tzw. norma programowa, wyznaczająca zadania państwa w zakresie pomocy dla osób niepełnosprawnych. Norma taka nie kształtuje prawa podmiotowego dla przedsiębiorców - pracodawców, również dla tych, którzy uzyskali status zakładu pracy chronionej, nie dotyczy ona prawa podmiotowego w dziedzinie podatków.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, S Sędzia WSA del. Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Protokolant Julia Chudzyńska, po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej T. [...] sp. z o.o. spółki komandytowo-akcyjnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 2273/10 w sprawie ze skargi T. [...] sp. z o.o. spółki komandytowo-akcyjnej w K. na decyzję Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji w sprawie nadpłaty podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od T. [...] sp. z o.o. spółki komandytowo-akcyjnej w K. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 6 kwietnia 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 2273/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T. sp. z o.o. spółka komandytowo-akcyjna w K. na decyzję Ministra Finansów z 28 czerwca 2010 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej dotyczącej nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2001 r.

Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd pierwszej instancji, stanie faktycznym:

Skarżąca wystąpiła w dniu 25 sierpnia 2005 r. z wnioskiem o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2001 r.

Decyzją z 19 października 2005 r. organ pierwszej instancji odmówił stwierdzenia nadpłaty. W uzasadnieniu stwierdził, że w świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2002 r. (sygn. akt K 45/01, dalej jako wyrok Trybunału Konstytucyjnego), uiszczony podatek nie może być traktowany jako nadpłata.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne