15.09.2011

Wyrok NSA z dnia 15 września 2011 r., sygn. II OSK 1374/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Protokolant Daniel Zdzieszyński po rozpoznaniu w dniu 15 września 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 1622/09 w sprawie ze skargi A. C. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 grudnia 2009 r., sygn. akt VII SA/Wa 1622/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. C. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją Nr [...] z dnia [...] sierpnia 2009r., działając na podstawie art. 157 § 1 i art. 158 § 1 w zw. z art. 156 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. Nr 98, poz. 1071, zwana dalej, jako "k.p.a."), oraz art. 3 z dnia 10 maja 2007 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tekst jednolity: Dz. U. Nr 99 z 2007r., poz. 665 z późn. zm. zwana dalej, jako ustawa z dnia 10 maja 2007 r.) - odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poddębicach (dalej, jako PINB w Poddębicach) Nr [...] z dnia [...] lutego 2008r. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, iż wnioskiem z dnia 14 kwietnia 2009r. A. C. domagała się stwierdzenia nieważności w/w decyzji PINB w Poddębicach z dnia [...] lutego 2008r., którą na podstawie art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2007r. - odmówiono wydania pozwolenia na użytkowanie budynku rekreacyjnego zlokalizowanego w m. Popów, gm. Pęczniew na działce oznaczonej nr ewid. [...]. Wnioskodawczyni wskazała, że żądanie stwierdzenia nieważności w/w aktu administracyjnego uzasadnione jest ze względu na wydanie przez Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 23 stycznia 2009r. wyroku oddalającego skargę kasacyjną organu (sygn. akt II OSK 4/08) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 września 2007r. (sygn. akt II SA/Łd 587/07) uchylającego decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi Nr [...] z dnia [...] kwietnia 2007r. oraz poprzedzającą ją decyzję PINB w Poddębicach Nr [...] z dnia [...] grudnia 2006r. Organ wskazał, iż art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2007r. stanowi, że do obiektu budowlanego lub jego części wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ administracji publicznej, jeżeli budowa została zakończona po dniu 31 grudnia 1994r,. a przed dniem 11 lipca 1998r. i przed dniem 11 lipca 2003r. nie zostało wszczęte postępowanie administracyjne przez właściwy organ nadzoru budowlanego, nie stosuje się do dnia 1 stycznia 2008 r. przepisów art. 48-49b ustawy, o której mowa w art. 1. Jednocześnie organ wskazał, że przepis ten miał zastosowanie tylko i wyłącznie wobec tych obiektów budowlanych, w stosunku do których organ nadzoru budowlanego prowadził postępowanie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414 ze zm., zwanej dalej Prawem budowlanym z 1994 r.), a nie ustawy z dnia 24 października 1974r. Prawo budowlane (Dz.U. 74, Nr 38, poz. 229 z późn. zm., dalej, jako ustawa Prawo budowlane z 1974 r.). Było to uregulowanie, które zezwalało na bezpłatną legalizację obiektów spełniających warunki określone w art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2007 r. W ocenie organu ze względu na to, iż przedmiotowy budynek powstał w 1993 r., tym samym nie spełniał on kryteriów do legalizacji przewidzianej w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2007r. Odnosząc się do przywołanych we wniosku wyroków organ wyjaśnił, iż wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 stycznia 2009r. sygn. akt II OSK 4/08., dotyczył postępowania toczącego się w oparciu o przepisy ustawy z 1974r. Prawo budowlane, a konkretnie art. 37 ust. 1. Organ wskazał, iż z uwagi na powyższy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, jest zobligowany do ponownego rozpoznania sprawy i wydania merytorycznego rozstrzygnięcia uwzględniając wytyczne zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 września 2007r. sygn. akt II SA/Łd 587/07. Zdaniem organu powyższe orzeczenia sądów nie stanowią podstawy do stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poddębicach z dnia [...] lutego 2008 r., zwłaszcza, że skontrolowane przez sąd rozstrzygnięcia nie zostały uchylone z tej przyczyny, że przy ich wydaniu organy nadzoru budowlanego oparły się na nieodpowiednich przepisach prawa budowlanego, lecz z uwagi na brak zbadania czy sporny obiekt znajduje się na terenie, który zgodnie z obecnie obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczony pod tego rodzaju zabudowę. Wyjaśnienie tego zagadnienia w ramach ponownie toczącego się postępowania przed PINB w Poddębicach pozwoli na prawidłowe zakończenie postępowania - w zależności od tych ustaleń, sporny obiekt zostanie zalegalizowany bądź zostanie nakazana jego rozbiórka.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne