Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2011 r., sygn. I OSK 85/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie NSA Leszek Leszczyński (spr.) del.NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Gliwice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 października 2010 r., sygn. akt II SA/Gl 467/10 w sprawie ze skargi H. W. na akt Prezydenta Miasta Gliwice z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za wydanie karty pojazdu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 6 października 2010 r., sygn. akt II SA/Gl 467/10 po rozpoznaniu sprawy ze skargi H.W. na akt Prezydenta Miasta Gliwice z dnia [...] marca 2010 r., nr [...] w przedmiocie opłaty za wydanie karty pojazdu uchylił zaskarżony akt i orzekł, że nie podlega wykonaniu w całości do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku. Wyrok powyższy zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Pismem z dnia [...] marca 2010 r. H. W. zwrócił się do Prezydenta Miasta Gliwice o zwrot części opłaty za wydanie karty pojazdu dla samochodu [...], nr rej. [...]. Podał, że pojazd sprowadził z zagranicy w listopadzie 2004 i za wydaną kartę pojazdu uiścił opłatę w kwocie 500 zł, która była zawyżona. Z akt sprawy wynika, że Prezydent Miasta Gliwice decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r., nr [...] dokonał rejestracji należącego do skarżącego pojazdu i wydał kartę pojazdu [...].
Pismem z dnia [...] marca 2010 r. działająca z upoważnienia Prezydenta Miasta Zastępca Naczelnika Wydziału Komunikacji UM odmówiła uwzględnienia żądania, informując, iż opłata w kwocie 500 zł była pobierana na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia MI z 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu, które obowiązywało do 14 kwietnia 2006 r. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04 orzekł, że przepis § 1 tego rozporządzenia jest niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym i z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji oraz że przepis ten traci moc obowiązującą z dniem 1 maja 2006 r. Skoro Trybunał ustalił datę utraty mocy obowiązującej kontrolowanego przepisu § 1 na dzień 1 maja 2006 r., to do utraty mocy obowiązującej przepis ten był ważny i obowiązujący i mógł stanowić podstawę pobierania opłaty. Opłaty pobrane na jego podstawie nie są nienależne i nie podlegają zwrotowi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty