Wyrok NSA z dnia 27 lipca 2011 r., sygn. I OSK 1332/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska, Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.), Sędzia del. NSA Teresa Rutkowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 27 lipca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 150/10 w sprawie ze skargi T. Spółki z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na uprzywilejowanie pojazdów w ruchu drogowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
saUZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 7 kwietnia 2010 r. ( sygn. akt VII SA/Wa 150/10) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] wraz z decyzją tego samego organu odmawiającą wydania zezwolenia na uprzywilejowanie pojazdów w ruchu drogowym.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją z dnia [...] października 2009 r. nr [...] Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji odmówił T. Spółka z o.o. z siedzibą w W. wydania zezwolenia na uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów:
1.Skoda Fabia nr rej. [...] nr VIN [...]
2.Skoda Fabia nr rej[...] nr VIN [...]
3.Skoda Fabia nr rej. [...] nr VIN [...]
4.Skoda Fabia nr rej. [...] nr VIN [...]
5.Skoda Fabia nr rej. [...] nr VIN [...].
W uzasadnieniu swego stanowiska organ centralny podniósł, że przepis art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) enumeratywnie wylicza jednostki, których pojazdy samochodowe mogą być uprzywilejowane w ruchu. Zgodnie zaś z art. 53 ust. 1 pkt 12 ustawy, zezwolenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych, może zostać udzielone jedynie jednostkom, których pojazdy jako uprzywilejowane w ruchu drogowym, będą używane w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego, przy czym - zgodnie z orzecznictwem sądowoadministracyjnym - chodzi w tym przypadku o przesłankę stałego i bezpośredniego wykorzystywania pojazdów a nie o hipotetyczne sytuacje, które mogą wystąpić w nieokreślonej przyszłości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty