Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2011 r., sygn. I FSK 1697/10
Podatnik nie ma prawa do subiektywnego określania kryteriów, na podstawie których rozlicza podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną. Metodę rozliczenia takiego podatku określają przepisy o podatku od towarów i usług.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia WSA (del.) Danuta Oleś (sprawozdawca), Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. Z. W. Spółka Akcyjna we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 września 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 691/10 w sprawie ze skargi B. Z. W. Spółka Akcyjna we W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej przez Bank Z. S.A. jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 września 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 691/10 oddalający skargę na indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług.
W powyższym wyroku Sąd I instancji wskazał, iż w dniu 15 grudnia 2009 r. Bank Z. S.A. złożył wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. We wniosku Bank stwierdził, iż prowadzi działalność bankową za pomocą sieci placówek własnych (tj. oddziałów i punktów obsługi klienta) oraz za pomocą placówek partnerskich - Partnerów. Partnerzy działają pod nazwą (logo) Banku, jednak placówki prowadzone są przez odrębne podmioty gospodarcze na podstawie umów o współpracy zawartych z Bankiem. Partnerzy świadczą na rzecz Banku szeroko rozumiane usługi pośrednictwa finansowego, w tym m. in. usługi pośrednictwa w udzielaniu kredytów, usługi pośrednictwa przy zawieraniu umów o rachunek, usługi obsługi kasowej klientów Banku. Partnerzy działają na zasadach zbliżonych do franszyzy i korzystają z tej samej co Bank zewnętrznej wizualizacji (znaki graficzne, szyld z nazwą Banku, materiały reklamowe). Partnerzy korzystają jednocześnie z kampanii reklamowych oraz promocyjnych Banku, które wpływają na zwiększenie sprzedaży produktów Banku. W celu standaryzacji procedur obowiązujących w Banku Partnerzy posiadają dostęp i wykorzystują część bankowego systemu informatycznego wraz z oprogramowaniem, w tym systemu informatycznego służącego do realizacji przekazów pieniężnych, korzystają z obsługi serwisu technicznego w zakresie sprzętu i oprogramowania komputerowego. W myśl zawartej umowy Bank pobiera od Partnerów opłaty. W ramach usługi wsparcia Bank nie będzie świadczył na rzecz Partnerów usług finansowych, usług pośrednictwa finansowego ani też usług pomocniczych do usługi pośrednictwa finansowego. Zdaniem wnioskodawcy nie sposób powyższej usługi zaklasyfikować do jednego rodzaju usług sklasyfikowanych w PKWiU, stanowi ona bowiem swoistą mieszankę usług, z których każda świadczona jest w zależności od konkretnych potrzeb zarówno danego Partnera jak i potrzeb Banku oraz Partnerów. Nabywane towary i usługi są w całości przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych na rzecz placówek.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty