16.06.2011 Podatki

Wyrok NSA z dnia 16 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 857/10

Pamiętać należy, że przepisy wprowadzające zwolnienia podatkowe mają charakter przepisów wyjątkowych. Zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extentendae, wyjątków nie należy interpretować rozszerzająco. Wynika z tego, że strona chcąc zachować prawo do zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu licencji do praw medialnych musi ściśle przestrzegać wszystkich warunków i tak układać bieg zdarzeń gospodarczych, aby nie była wątpliwości, co do ich spełnienia.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Jarmasz, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Danuta Oleś, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 16 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. P. L. W. S. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1663/09 w sprawie ze skargi K. P. L. W. S. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 20 lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za luty, marzec, kwiecień, maj, lipiec, wrzesień, październik, listopad 2005 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od K. P. L. W. S. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 marca 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1663/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. P. L. W. S. S.A. z siedzibą w W. z dnia 20 lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2005 r.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji podał, że Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w W. w wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej, decyzją z dnia 18 września 2008 r. określił Spółce nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do rozliczenia w następnych okresach za kwiecień, wrzesień i październik 2005 r., zobowiązania podatkowe w podatku od towarów i usług za luty, marzec, maj, lipiec i listopad 2005 r. oraz ustalił dodatkowe zobowiązania podatkowe za luty, marzec, kwiecień, lipiec i wrzesień 2005 r. Organ kontroli skarbowej stwierdził, iż Strona zaniżyła kwoty podatku należnego przez zastosowanie niewłaściwej stawki dla sprzedaży usług organizacji meczy reprezentacji Polski na stadionie Skarżącej. W toku kontroli ustalono, że Spółka świadczyła na rzecz P.(dalej: "P.") usługi polegające na kompleksowej organizacji meczów międzynarodowych z udziałem polskiej reprezentacji w piłce nożnej. W okresie objętym kontrolą podpisano dwie umowy dotyczące organizacji meczów reprezentacji Polski w piłce nożnej na stadionie L. w W. - umowa z dnia 28 lutego 2005 r. dotycząca organizacji meczu P. - A. oraz P. - I. P., oraz umowa z dnia 26 sierpnia 2005 r. dotycząca organizacji meczu P. - W. oraz P. - I. Czynności wykonywane przez Skarżącą zgodnie z powyższymi umowami obejmowały: przygotowanie stadionu (w tym przygotowanie płyty boiska i widowni, przygotowanie odpowiedniego oświetlenia, przygotowanie punktów gastronomicznych dla widzów, przygotowanie megafonizacji stadionu, udostępnienie płyty boiska w celu rozegrania meczu oraz przeprowadzenia treningów, udostępnienie pokoju do badań antydopingowych, udostępnienie reprezentacjom i sędziom szatni na stadionie w trakcie treningów jak i w trakcie meczu, udostępnienie parkingu dla zaproszonych gości i uczestników meczu, udostępnienie przedstawicielom związku sportowego, policji, dziennikarzom i innym osobom niezbędnym do sprawnego przeprowadzenia meczy, pomieszczeń na obiektach, koniecznych do sprawnego przeprowadzenia zawodów, zezwolenie ekipie telewizyjnej na wejście na teren obiektu, rozmieszczenie urządzeń technicznych oraz umożliwienie przeprowadzenia transmisji, zabezpieczenie sanitariatów dla widzów i gości loży honorowej, zezwolenie na rozstawienie namiotu firmie będącej partnerem związku sportowego, dokonanie ubezpieczenia meczu, zabezpieczenie medyczne imprezy, zabezpieczenie przeciwpożarowe imprezy, monitoring widowni. Strona wystawiając faktury zaklasyfikowała usługi polegające na kompleksowej organizacji meczów międzynarodowych z udziałem polskiej reprezentacji w piłce nożnej do symbolu PKWiU 92-61 jako "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych" i uznała, że czynności te są zwolnione od podatku od towarów i usług, a następnie przyjęła, że winny podlegać opodatkowaniu stawką 7% podatku VAT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne