Wyrok NSA z dnia 7 października 2010 r., sygn. I OSK 539/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.), Sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska, Sędzia WSA del. do NSA Bożena Popowska, Protokolant Justyna Rosińska, po rozpoznaniu w dniu 7 października 2010r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 22 grudnia 2009r. sygn. akt II SA/Go 795/09 w sprawie ze skargi P.G. na decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] w [...]. z dnia [...] 2009r. w przedmiocie odmowy przywrócenia do zawodowej służby wojskowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie o sygn. akt II SA/Go 795/09 oddalił skargę P. G. na decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] w Żaganiu z dnia [...] lipca 2009 r. w przedmiocie odmowy przywrócenia do zawodowej służby wojskowej.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Decyzją z dnia [...] lipca 2009 r. Dowódca Jednostki Wojskowej Nr [...] utrzymał w mocy decyzję Nr [...]Dowódcy Jednostki Wojskowej Nr [...] w Świętoszowie z dnia [...] maja 2009 r., w treści której stwierdzono, że st. szer. rez. P. G. został zwolniony z zawodowej służby wojskowej z dniem wykonania decyzji w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej, tj. 30 września 2008 r. Zwolnienie nastąpiło wskutek upływu terminu wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej, dokonanego przez organ wojskowy (pkt 1 decyzji). Jednocześnie odmówiono P. G. przywrócenia do zawodowej służby wojskowej w korpusie szeregowych zawodowych ( pkt 2 decyzji).
W uzasadnieniu organ wskazał, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. akt II SA/Go 789/08 uchylił decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej Nr [...] w Żaganiu nr [...] z dnia [...] września 2008 r. w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej oraz poprzedzający ją rozkaz personalny Dowódcy Jednostki Wojskowej Nr [...] w Świętoszowie Nr [...] z dnia [...] lipca 2008 r. o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej. Zgodnie z przepisem art. 116 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, w razie uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej lub wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez organ wojskowy, ulegają uchyleniu skutki tego orzeczenia lub decyzji, jakie wynikły dla żołnierza zawodowego z tego tytułu. Zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu, data zwolnienia z zawodowej służby wojskowej nie ulega zmianie, przy czym uważa się, że zwolnienie żołnierza zawodowego nastąpiło w drodze wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez właściwy organ. W myśl § 30 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej, w przypadku, o którym mowa w art. 116 ustawy, organ wojskowy, który wydał decyzję lub rozkaz o zwolnieniu żołnierza z zawodowej służby wojskowej, dokonuje, nie zmieniając daty zwolnienia, zmiany tej decyzji lub rozkazu, określając, że zwolnienie z zawodowej służby wojskowej nastąpiło w drodze wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez organ wojskowy. Zgodnie zatem z cytowanymi powyżej przepisami, należy stwierdzić, że st. szer. rez. P. G. został zwolniony z zawodowej służby wojskowej w dniu 30.09.2008 r. w drodze wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej dokonanego przez organ wojskowy i takiej też treści decyzję wydał Dowódca Jednostki Wojskowej [...] w Świętoszowie. Ponadto organ podniósł, że zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym, nie ma możliwości przywrócenia do zawodowej służby wojskowej, w sytuacji, w jakiej znalazł się st. szer. rez. P. G. Tak więc kwestionowana przez odwołującego się decyzja została wydana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto wskazano, że argumentacja przedstawiona w odwołaniu nie mogła być wzięta pod uwagę z tego względu, że organ wojskowy jest zobowiązany do stosowania art. 116 ustawy pragmatycznej. Analiza zaś przywołanego przepisu pod kątem jego zgodności z konstytucją leży poza kompetencjami organów orzekających w niniejszej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty