16.09.2010 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 16 września 2010 r., sygn. II GSK 791/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia NSA Jan Bała Sędzia del. WSA Alicja Jaszczak-Sikora Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 16 września 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. W. "B." Spółki z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 22 kwietnia 2009 r. sygn. akt VI SA/Wa 198/09 w sprawie ze skargi P. W. "B." Spółki z o.o. w G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. akt VI SA/Wa 198/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę P. W. "B." Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2008 r., nr [...], w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd nienormatywnym pojazdem.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.

Decyzją z dnia [...] czerwca 2008 r. Małopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na P. W. "B." Sp. z o.o. z siedzibą w G. karę pieniężną za:

- przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi powyżej 24,0 t do 25,5 t,

- przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu składającego się dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy powyżej 40,0 t do 50,0 t.

Główny Inspektor Transportu Drogowego, po rozpatrzeniu odwołania spółki, decyzją z dnia [...] listopada 2008 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji podając w uzasadnieniu, że przepisy dotyczące dopuszczalnych nacisków na osie dotyczą co do zasady wszystkich użytkowników dróg niezależnie od przewożonego ładunku i mają charakter bezwzględny, a przejazd pojazdem nienormatywnym wymaga uzyskania stosownego pozwolenia. Organ wyjaśnił, że pomiary zostały dokonane za pomocą wag przenośnych posiadających legalizację Urzędu Miar, w miejscu spełniającym wszelkie warunki konieczne do wykonywania pomiarów nacisków osi oraz masy pojazdów. Wagi użyte w trakcie kontroli posiadają legalizację do dnia 31 sierpnia 2009 r., pomimo wydania ich na podstawie nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 października 2003 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać wagi nieautomatyczne (Dz. U. Nr 183, poz. 1791). Zgodnie bowiem z § 40 rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych z dnia 7 stycznia 2008 r. (Dz.U. Nr 5, poz. 29 ze zm.) dowody legalizacji pierwotnej, legalizacji jednostkowej i legalizacji ponownej wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia są ważne do czasu upływu ich okresów ważności określonych w przepisach dotychczasowych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne