Wyrok NSA z dnia 27 marca 2009 r., sygn. II OSK 444/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Bożena Walentynowicz Sędziowie sędzia NSA Wojciech Chróścielewski sędzia del. WSA Grzegorz Czerwiński /spr./ Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 grudnia 2007 r. sygn. akt VII SA/Wa 1585/07 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2007 r., nr [...] w przedmiocie wniesienia sprzeciwu na wykonanie robót budowlanych oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 grudnia 2007 roku, sygn. akt VII SA/Wa 1585/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] Sp. z o.o. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2007 roku, Nr [...].
Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zapadł
w następującym stanie faktycznym.
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2007 roku, Nr [...] Wojewoda Mazowiecki wniósł sprzeciw od zgłoszenia wykonania robót budowlanych polegających
na instalacji tablicy reklamowej nie związanej trwale z gruntem na obszarze kolejowym przy [...] w W. w okolicy Dworca Centralnego PKP na terenie działki o nr ew. [...] w obrębie [...].
W uzasadnieniu decyzji Wojewoda stwierdził, że proponowana lokalizacja reklamy miałby miejsce na obszarze kolejowym w rozumieniu ustawy z dnia
28 marca 20003 roku - o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2003 roku, Nr 86,
poz. 789). Na obszarze kolejowym mogą być lokalizowane jedynie obiekty kolejowe
i inne służące obsłudze ruchu kolejowego. Stosownie do postanowień § 1 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 listopada 2004 roku w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budowli
i budynków, drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz. U. z 2004 roku, Nr 249, poz. 2500) budynki i budowle mogą być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 10 m od granicy obszaru kolejowego, z tym że odległość ta od osi skrajnego toru nie może być mniejsza niż 20 m, z zastrzeżeniem ust. 3 tego przepisu. Z § 1 ust. 3 wymienionego rozporządzenia wynika, że wymogów zawartych w ust. 1 nie stosuje się do budowli i budynków przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania linii kolejowej oraz do obsługi przewozu osób i rzeczy. Przepis ten zdaniem Wojewody jednoznacznie wskazuje, że na obszarze kolejowym mogą być zlokalizowane jedynie obiekty kolejowe i inne urządzenia służące obsłudze ruchu kolejowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty