Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2009 r., sygn. II GSK 880/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Cysek Sędzia NSA Joanna Kabat -Rembelska Sędzia del. WSA Maria Jagielska (spr.) Protokolant Anna Wróblewska po rozpoznaniu w dniu 23 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Miasta G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 11 marca 2008 r. sygn. akt III SA/Gl 1188/07 w sprawie ze skargi Miasta G. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie wyjaśnienia treści postanowienia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Miasta G. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 11 marca 2008r., sygn. akt III SA/Gl 1188/07 oddalił skargę Miasta G. na postanowienie Nr [...] Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] maja 2007 r. w przedmiocie gospodarowania środkami publicznymi.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej postanowieniem z dnia [...] grudnia 2006 r. wydanym na podstawie art. 13 ust 1 i art. 31 ust 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tj. Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 65 ze zm.) dalej jako uks., w zw. z art. 217 § 1 Ordynacji podatkowej wszczął postępowanie kontrolne wobec Gminy G. w zakresie celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w 2005 roku oraz upoważnił w identycznym zakresie pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej w K. do przeprowadzenia kontroli.
Prezydent Miasta G. wystąpił na podstawie art. 215 § 2 w zw. z art. 219 Ordynacji podatkowej oraz art. 31 ust 1 i 2 uks., do organu z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości co do treści wydanego postanowienia o wszczęciu kontroli oraz upoważnienia do jej przeprowadzenia poprzez wskazanie zakresu kontroli, podnosząc że zakres ten został określony zbyt szeroko. Zdaniem skarżącego art. 2 ust 1 pkt 4 uks., upoważnia wyłącznie do kontroli w zakresie środków publicznych podlegających zwrotowi. Poza zakresem kontroli skarbowej winny pozostać okoliczności związane z gospodarowaniem środkami publicznymi, które nie podlegają zwrotowi, a w szczególności w postaci środków własnych lub subwencji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty