Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. II FSK 358/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Krystyna Nowak, Sędzia NSA Stanisław Bogucki (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Anna Znamiec, , Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia "D." z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 września 2007 r. sygn. akt I SA/Łd 330/07 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia "D." z siedzibą w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 27 grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2003 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Stowarzyszenia "D." z siedzibą w L. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w L. kwotę 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 12 września 2007 r. o sygn. I SA/Łd 330/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.; dalej: P.p.s.a.) - oddalił skargę Stowarzyszenia D. z siedzibą w L. (dalej: Stowarzyszenie) na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 27 grudnia 2006 r., nr [...], w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych za 2003 r.
2. Uzasadniając wyrok, WSA wskazał, że decyzją z dnia 27 września 2006 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w L. określił Stowarzyszeniu zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych za 2003 r. w wysokości 17.596 zł. W uzasadnieniu tej decyzji wskazano, że Stowarzyszenie ustaliło dochód w kwocie 104.441,67 zł, który w zeznaniu rocznym CIT-8 za 2003 r. uznało za zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej: u.p.d.o.p.). Dyrektor UKS ustalił, iż w 2003 r. statut podatnika w § 7 pkt 1 określał, że celami realizowanymi przez Stowarzyszenie są: (1) rozbudowa, modernizacja i konserwacja istniejącego systemu telewizji kablowej wraz z niezbędnymi strukturami, (2) zapewnienie członkom optymalnych warunków odbioru programów telewizyjnych, radiowych oraz innych sygnałów emitowanych ze studia na terenie działania sieci telewizji kablowej Stowarzyszenia, w tym dostęp do Internetu, (3) stworzenie stałego osiedlowego programu informacyjnego, (4) nawiązanie współpracy z istniejącymi organizacjami społecznymi, (5) zaspokajanie potrzeb kulturalno - oświatowych wynikających z zapotrzebowania członków oraz (6) nadzór nad prawidłową eksploatacją instalacji sieci telewizji kablowej przez użytkowników. Dyrektor UKS skonstatował, że ponoszone przez członków Stowarzyszenia wpłaty miesięczne, określane jako składki członkowskie oraz wpisowe i opłaty jednorazowe za usługi dodatkowe nie wiązały się z faktem wstąpienia do Stowarzyszenia i bycia jego członkiem, a stanowiły zapłatę za świadczone przez podatnika usługi z zakresu telewizji kablowej. Stąd dochód osiągnięty z tego tytułu nie podlegał zwolnieniu podatkowemu, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 13 u.p.d.o.f. Organ I instancji stwierdził także, że podatnik prowadził działalność usługową, która zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieściła się w grupowaniu PKWiU 64.20.30-00.00 - usługi radia i telewizji kablowej. Mając na uwadze takie ustalenia, Dyrektor UKS ocenił, że Stowarzyszenie nie było podmiotem, którego rzeczywisty cel statutowy mógł być definiowany, jako działalność preferowana w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Przyznano jednocześnie, że jednym z celów podatnika było zaspokajanie potrzeb kulturalno - oświatowych jego członków, z tym że strona nie przeznaczyła na ten cel osiągniętego dochodu. Jak ustalono, wszystkie wydatki związane z emisją programów telewizyjnych strona zaewidencjonowała w ciężar kosztów działalności, natomiast dochód za 2003 r., uchwałą z dnia 21 czerwca 2004 r., został przeznaczony na zwiększenie funduszu statutowego. Dyrektor UKS wskazał także na pismo strony z dnia 30 maja 2006 r., w którym Stowarzyszenie oświadczyło, że nie uczestniczyło w 2003 r. w organizowaniu imprez o charakterze artystycznym, sportowym, kulturalnym, ani też w żaden inny sposób nie finansowało promowania kultury, sportu i rekreacji. W konsekwencji organ określił: (1) wysokość przychodów Stowarzyszenia na kwotę 311.970,74 zł, stwierdzając, że podatnik zawyżył je o 43.071,84 zł, (2) koszty uzyskania przychodów na kwotę 246.800,91 zł, wskazując, że strona zawyżyła je o 3.800 zł, zaliczając do nich składki członkowskie uiszczone na rzecz OIGKK i OZTM, (3) dochód na kwotę 65.169,83 zł, podając, że podatnik zawyżył go o kwotę 39.271,84 zł oraz (4) podatek należny, po korekcie (według stawki 27 %) w wysokości 17.596 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty