Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2024 r., sygn. II FSK 1345/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia WSA (del.) Renata Kantecka (sprawozdawca), Protokolant Konrad Kapiński, po rozpoznaniu w dniu 7 sierpnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 2163/20 w sprawie ze skargi P. sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o zawarcie jednostronnego porozumienia cenowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 18 maja 2021r., sygn. akt I SA/Wa 2163/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. sp. z o.o.
z siedzibą w W. (dalej: "spółka", "skarżąca") na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: "organ") z 25 sierpnia 2020 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o zawarcie jednostronnego porozumienia cenowego. Pełna treść uzasadnienia zaskarżonego orzeczenia oraz innych powoływanych orzeczeń dostępna jest w serwisie internetowym CBOSA (orzeczenia.nsa.gov.pl).
Skargę kasacyjną od ww. wyroku wniosła, reprezentowana przez radcę prawnego, spółka. Wyrok zaskarżyła w całości i zarzuciła, na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, dalej: "p.p.s.a.") naruszenie:
1) art. 85 pkt 2 ustawy z 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2200, dalej: "ustawa DRM") – poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na uznaniu, że transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy DRM, są objęte kontrolą celno-skarbową w każdym przypadku, gdy kontrola celno-skarbowa prowadzona jest w odniesieniu do rozliczeń podatnika w CIT za okres, w którym podatnik realizował transakcje kontrolowane, bowiem hipotetycznie możliwe jest objęcie ich rzeczywistym badaniem w każdym czasie ze względu na to, że transakcje z podmiotami powiązanymi mieszczą się w zakresie CIT; prawidłowa wykładnia przepisu nakazuje uznać, że transakcje kontrolowane są objęte kontrolą celno-skarbową jedynie wówczas, gdy w toku prowadzonej kontroli celno-skarbowej organ prowadzi rzeczywiste czynności kontrolne, których przedmiotem są konkretnie te transakcje kontrolowane;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty