Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2009 r., sygn. I FSK 361/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Juliusz Antosik, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA (del.) Grażyna Jarmasz, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1268/07 w sprawie ze skargi P. T. C. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 1 czerwca 2007 r., nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz P. T. C. Spółki z o.o. w W. kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 20 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1268/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z 1 czerwca 2007 r. nr ... w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uchylił zaskarżoną decyzję, stwierdził, że nie może być ona wykonana i zasądził koszty postępowania.
W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że wnioskiem z 15 stycznia 2007 r. spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego pytając, czy nieodpłatna dostawa towarów w ramach prowadzonych działań mających na celu promocję spółki, jej znaków handlowych oraz jej usług i towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem strony nie ma ona obowiązku naliczania podatku VAT należnego od towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach tych działań, a nie ulega wątpliwości, iż przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów przeznaczonych do nieodpłatnego przekazania, gdyż przedmiotowe przekazania dokonywane są w celu utrzymania i zwiększenia wartości obrotów podlegających opodatkowaniu. Są to dostawy na cele promocyjne, reklamowe lub reprezentacyjne (np. program lojalnościowy, którego uczestnicy zdobywają punkty poprzez opłacanie faktur za świadczone przez spółkę usługi, a zebrane punkty klienci mogą wymieniać na nagrody przekazywane nieodpłatnie). Spółka powołała się na art. 7 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej u.p.t.u.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty