Wyrok NSA z dnia 15 maja 2008 r., sygn. II GSK 118/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Biernat Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Maria Jagielska Protokolant Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 19 kwietnia 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 229/07 w sprawie ze skargi W. B. - Firma Handlowo-Usługowo-Produkcyjna "B." w R. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz W. B. kwotę 1200 (jeden tysiąc dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego;
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2007 r., sygn. VI SA/Wa 229/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyniku rozpoznania skargi W. B. uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2006 r., nr [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2006 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów w transporcie drogowym.
Sąd I instancji przedstawiając w uzasadnieniu orzeczenia stan sprawy podał, że w dniu 10 sierpnia 2006 r. w miejscowości S. funkcjonariusze inspekcji transportu drogowego poddali kontroli drogowej samochód marki Mercedes Benz nr rej. [...] wiozący ładunek z R. do O., będący własnością W. B. prowadzącego firmę transportową "B.". Samochód prowadził kierowca T. N. będący pracownikiem W. B. Jak wynika z protokołu kontroli kierowca okazał wykresówki za 1, 2, 3 sierpnia 2006 r. oraz 7, 8 i 9 sierpnia 2006 r., z których wynikało m. in., że od godziny 16:00 dnia 4 sierpnia 2006 r. do godziny 3:30 dnia 7 sierpnia 2006 r. nie prowadził pojazdu i miał wolne. Z ustaleń protokołu wynikało ponadto, że w pozostałe dni wymagane ustawą okresy odpoczynku kierowca odbierał w pojeździe. Kontrolerzy stwierdzili brak odpowiedniego miejsca do spania w kabinie pojazdu i uznali, że wszystkie okresy wypoczynku wskazane przez kierowcę jako odebrane nie miały w rzeczywistości takiego charakteru. Ustalili skrócenie dziennego czasu odpoczynku 3 razy po 9 godzin oraz 3 razy po 11 godzin, a także, po zliczeniu czasu jazdy kierowcy, przekroczenie czasu jazdy o 18 godzin i 54 minuty oraz o 13 godzin i 45 minut. Kierowca przesłuchany jako świadek wyjaśnił, że kontrolowany Mercedes nie jest wyposażony w miejsce do spania, a odpoczynek odbiera rozkładając na siedzeniach w kabinie materac.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty