Wyrok NSA z dnia 5 września 2008 r., sygn. II GSK 306/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Myślińska Sędziowie Joanna Kabat-Rembelska NSA Jerzy Sulimierski (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 5 września 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A. M. S." S.A. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 13 listopada 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 1298/07 w sprawie ze skargi "A. M. S." S.A. w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 13 listopada 2007 r., sygn. akt VI SA/Wa 1298/07 oddalił skargę A. M. S. S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] maja 2007 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
Sąd oparł swoje ustalenia na następującym stanie faktycznym:
Decyzją z dnia [...] marca 2007 r., nr [...] Zarząd Dróg Miejskich w W., działając w imieniu Prezydenta m.st. W., na podstawie art. 19 ust. 5 i art. 39 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) oraz na podstawie art. 104 k.p.a., po rozpatrzeniu wniosku firmy A. M. S. S.A. z siedzibą w P., odmówił wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego (drogi krajowej) Al. [...] w rej. [...] w celu umieszczenia w nim obiektu reklamowego.
Odmawiając zgody na lokalizację nośnika reklamowanego w pasie drogowym organ powołał się na fakty powszechnie znane, dotyczące przyrostu natężenia ruchu drogowego na sieci ulic W., tendencji wzrostu liczby wypadków drogowych, jakie miały miejsce pomiędzy 2005 r. a 2004 r. oraz wziął pod uwagę statystyki policyjne dotyczące liczby wypadków drogowych w W. w 2005 r. z uwzględnieniem rannych i zabitych osób. Organ podkreślił, iż w sposób wyczerpujący zebrał materiał dowodowy, niezbędny do rozstrzygnięcia wniosku strony i w tym zakresie wziął pod uwagę: wyniki badań natężenia ruchu w porannym szczycie opracowane przez Biuro Planowania Rozwoju W., opinię w sprawie zagrożeń kierujących pojazdami wynikających z umieszczenia reklam w pasach dróg w W. opracowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Pracownię Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (IBDiM), szczegółowy plan sytuacyjny reklamy załączony do wniosku strony oraz zawartą we wniosku charakterystykę reklamy wraz z jej wymiarami. Organ I instancji stwierdził, że analiza materiału dowodowego prowadzi do wniosku, że pomiędzy 2004 r. a 2005 r. nastąpił wzrost liczby wypadków o 8,8 %. W jego ocenie, szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowią reklamy umieszczone w pasach drogowych, gdyż powodują dekoncentrację kierowców. Badania laboratoryjne oraz testy poligonowe wykazały zmniejszenie koncentracji kierowcy na prowadzeniu pojazdu z powodu dużego nagromadzenia reklam w otoczeniu drogi oraz proporcjonalny wzrost liczby wypadków drogowych przy wzroście liczby reklam przypadających na kilometr drogi. Panel reklamowy ani żaden element reklamy przydrożnej nie może być ruchomy z uwagi na przedłużony czas fiksacji kierującego pojazdem (stan chwilowego zatrzymania wzroku w jednym punkcie).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty