02.07.2008

Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2008 r., sygn. II GSK 225/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Stanisław Gronowski (spr.) Sędzia del. WSA Maria Jagielska Protokolant Magdalena Rosik po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Regionalnej Izby Obrachunkowej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 19 września 2007 r. sygn. akt I SA/Po 1179/07 w sprawie ze skargi Rady Miejskiej w K. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w P. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważność uchwały w sprawie udzielenia absolutorium oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 19 września 2007 r., sygn. akt I SA/Po 1179/07, wydanym w sprawie ze skargi Rady Miejskiej w K. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w P. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie udzielenia absolutorium, uchylono zaskarżony akt nadzorczy.

Wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego:

Uchwałą nr [...] Rady Miejskiej w K. z dnia [...] kwietnia 2007 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi K., po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu gminy K. za 2006 r. i zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w P. o jego wykonaniu, a następnie z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie nieudzielenia absolutorium i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w P. w tej sprawie, udzielono Burmistrzowi K. absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy K.za 2006 r. Jako podstawę prawną wskazano art. 18 ust. 2 pkt 4 oraz art. 28a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Stosownie do przepisu art. 18 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. W myśl art. 28a ustawy uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium, podjęta po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi absolutorium rada gminy zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3 (ust. 1). W świetle art. 18a ust. 3 powołanej ustawy komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Natomiast zgodnie z art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne