24.07.2007

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2007 r., sygn. II OSK 1086/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Andrzej Gliniecki Sędziowie Bożena Walentynowicz Tomasz Zbrojewski (spr.) Protokolant Andżelika Borek po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Opolskiego Wojewódzkiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Opolu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13 marca 2006 r. sygn. akt II SA/Op 430/05 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej M. w O. na decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Opolu z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę Spółdzielni Mieszkaniowej M. w O.; 2. zasądza od Spółdzielni Mieszkaniowej M. w O. na rzecz Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Opolu kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 marca 2006r., sygn. akt II SA/Op 430/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu uwzględniając skargę Spółdzielni Mieszkaniowej M. w O. w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej uchylił zaskarżoną decyzję Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Opolu z dnia [...] nr [...] wraz z poprzedzającą ją decyzją Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w O. z dnia [...] nr [...], określił, że zaskarżona decyzja w całości nie podlega wykonaniu oraz zasądził na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania.

W uzasadnieniu tego wyroku podano, że decyzją z dnia [...] komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w O. nakazał Spółdzielni Mieszkaniowej M. w O. wykonanie do dnia 1 lipca 2007r. odpowiednich dróg pożarowych o utwardzonej nawierzchni umożliwiających dojazd o każdej porze roku pojazdów jednostek ochrony przeciwpożarowej do budynków mieszkalnych usytuowanych w O. przy ul. G. - Administracja Osiedla nr 1, ul. F., ul. H. - Administracja Osiedla nr 2, ul. B., ul. S., ul. O ., ul. D. , ul. B. Administracja Osiedla nr 4 wskazując przy tym, iż drogi te winny spełniać wymagania określone w § 11 ust. 2, ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2, 3, ust. 6 i ust. 7 oraz § 12 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U. nr 121, poz. 1139). Podstawą wydania tej decyzji były ustalania wynikające z przeprowadzonych przez funkcjonariuszy z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w O. w dniach 14, 15 i 17 czerwca 2005r. czynności kontrolno - rozpoznawczych w budynkach mieszkalnych należących do Spółdzielni, w trakcie których kontroli poddano istniejące drogi dojazdowe do wymienionych wyżej budynków. Skontrolowane budynki to obiekty o liczbie kondygnacji powyżej 4, co w myśl § 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 ze zm.), kwalifikuje je do grupy budynków średniowysokich (od 4 do 9 kondygnacji) lub wysokich (od 9 do 18 kondygnacji). Na podstawie § 209 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia obiekty te zaliczane są do kategorii zagrożenia ludzi ZŁ IV (budynki mieszkalne). W ocenie organu I instancji, Spółdzielnia, jako właściciel kontrolowanych obiektów, obowiązana jest w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. nr 81, poz. 351 ze zm.) przygotować budynek, obiekt budowlany lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej. Konkretyzacja przepisów ustawy w zakresie wymagań jakim powinny odpowiadać drogi pożarowe niezbędne do prowadzenia akcji ratowniczej, zawarta została w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych. W decyzji tej wskazano na wynikający z § 11 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia wymóg doprowadzenia drogi pożarowej o utwardzonej nawierzchni, umożliwiającej dojazd, o każdej porze roku pojazdów jednostek ochrony przeciwpożarowej, do średniowysokich i wysokich budynków zakwalifikowanych do kategorii zagrożenia ludzi ZŁ IV, czyli takich jakie objęto kontrolą, a także na możliwość odstępstw od tych wymagań określoną w §11 ust. 5 w sytuacji, gdy każda klatka schodowa ma okno dla ekip ratowniczych, bliższa krawędź drogi pożarowej oddalona jest od ściany budynku o 5-15 metrów a nadto pomiędzy drogą a ścianą budynku nie znajdują się stałe elementy zagospodarowania trenu o wysokości powyżej 3 metrów lub drzewa. Zauważono, iż wymagania zawarte w cytowanym rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych odnoszą się nie tylko do obiektów budowlanych nowo projektowanych, przebudowywanych oraz tych, których sposób użytkowania ulega zmianie, ale również do obiektów istniejących. W trakcie przeprowadzonych czynność kontrolnych stwierdzono, że istniejące drogi nie odpowiadają wymogom stawianym drogom pożarowym, określonym zarówno w powołanym rozporządzeniu jak i w przepisach regulujących zasady wykonywania dróg pożarowych w czasie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę dla tych budynków (tj. zarządzeniu nr 130 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego - Dz.Bud. nr 10, poz. 44 oraz rozporządzeniu Ministra Administracji Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki - Dz.U. nr 17, poz. 62). W odniesieniu do poszczególnych obiektów ustalono podstawowe dane obejmujące wielkość kondygnacji, daty wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, rok oddania do użytkowania. Szczegółowo opisano warunki dojazdu pożarowego do poszczególnych obiektów, przez wskazanie braku zapewnia możliwości przejazdu jednostkom ochrony przeciwpożarowej z uwagi na występujące różnicę poziomów, braku wymaganych objazdów pętlicowych lub placu manewrowego, usytuowania każdej z dróg poprzez wskazanie istniejącej odległości a odległości dopuszczalnych obecnie. Wskazano jakiego rodzaju obiekty i drzewa znajdują się pomiędzy drogami pożarowymi a budynkami. Stwierdzono także, iż brak jest w klatkach schodowych kontrolowanych obiektów okien wyznaczonych i przygotowanych dla ekip ratowniczych, o czym w kategoriach odstępstw stanowi przepis § 11 ust. 5 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne