12.04.2006

Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2006 r., sygn. II OSK 719/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz, Sędziowie NSA Jerzy Bujko, Anna Łuczaj (spr.), Protokolant Mariusz Szufnara, po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 listopada 2004 r. sygn. akt II SA/Ka 2483/02 w sprawie ze skargi H. B. i P. B. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia [...] września 2002 r. Nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 listopada 2004 r., sygn. akt II SA/Ka 2483/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę H. B. i P. B. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia [...] września 2002 r. w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego.

Uzasadniając powyższe orzeczenie Sąd pierwszej instancji wskazał, iż decyzją z dnia 2 lipca 2002 r., wydaną na podstawie art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane ( Dz. U. Nr 38, poz. 414 ze zm.) oraz art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane ( Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.), Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Ż. nakazał H. i P. B. dokonać rozbiórki budynku letniskowego typu "P." wraz z budynkiem gospodarczym i ubikacją wolnostojącą zlokalizowanych na działce nr ewid. [...] w M. Organ administracji podał, iż w trakcie prowadzonego postępowania i wizji z udziałem P. B. stwierdzono, że na przedmiotowej działce został wybudowany domek letniskowy typu "P". Dodatkowo na działce tej stwierdzono zlokalizowanie drewnianej ubikacji wolnostojącej oraz budynku gospodarczego. Wszystkie obiekty wybudowane zostały bez stosowanego pozwolenia na budowę. Wobec oświadczenia właściciela nieruchomości, że przedmiotowe obiekty wybudowane zostały w 1988 r., rozpatrzenie sprawy nastąpiło w oparciu o przepisy Prawa budowlanego z 1974 r. Z tego względu konieczne było sprawdzenie, czy istniejące obiekty budowlane znajdują się na terenie, na którym zgodnie z przepisami o planowaniu przestrzennym dopuszczalna jest taka zabudowa. Organ administracji I instancji ustalił, że zarówno na podstawie ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy Milówka Nr V/23/85 z dnia 3 maja 1985 r., obowiązującego w dacie wybudowania przedmiotowych obiektów, jak również na podstawie ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy w Milówce Nr XXIX/170/94 z dnia 11 marca 1994 r. - tereny działki należącej do H. i P. B. zlokalizowane były w jednostce - obszar użytków rolnych z zakazem lokalizacji obiektów kubaturowych. Wobec powyższego Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego uznał, iż istnienie zabudowy narusza zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Milówka i z tego względu nie może podlegać legalizacji w oparciu o art. 40 i art. 42 Prawa budowlanego z 1974 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne