Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1493/22
Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 31 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 186/22 w sprawie ze skargi L. O. i E. O. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 16 grudnia 2021 r., nr P.7722.108.2021 19 RL w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie legalizacji budynku letniskowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 31 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 186/22 oddalił skargę L. O. i E. O. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 16 grudnia 2021 r., nr P.7722.108.2021 19RL w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie legalizacji budynku letniskowego.
Przedmiotowy wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. (dalej: "PINB", "organ pierwszej instancji") postanowieniem z 12 listopada 2021 r., znak: NB 7355-16/93/Św., na podstawie art. 61a § 1 k.p.a., odmówił E. O. i L. O. (dalej: "skarżący") wszczęcia postępowania w sprawie legalizacji budynku znajdującego się na działce nr [...], obręb [...], gmina [...].
PINB wskazał, że Kierownik Urzędu Rejonowego w S. decyzją z 31 maja 1994 r., na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38 poz. 229, ze zm.), nakazał skarżącym rozbiórkę, będącego przedmiotem wniosku w niniejszej sprawie – samowolnie wybudowanego budynku letniskowego na działce nr [...], obręb [...], gmina [...]. Powyższa decyzja została utrzymana w mocy ostateczną decyzją Wojewody [...] z 12 lipca 1994 r. Wobec niezaskarżenia tej decyzji stała się ona prawomocna. PINB zauważył również, że pomimo wydania ww. decyzji skarżący nie dokonali rozbiórki samowolnie wybudowanego budynku. Natomiast pismem z 24 sierpnia 2021 r. złożyli wniosek o jego legalizację podnosząc, że z uwagi na zmianę w 2002 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi [...] – Etap I, teren na którym znajduje się sporny budynek przeznaczony jest obecnie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Dlatego też w ich ocenie brak jest aktualnie przeszkód prawnych do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę dla budynku mieszkaniowego jednorodzinnego na tej nieruchomości, a tym samym do legalizacji samowoli budowlanej. Biorąc pod uwagę ustalony w sprawie stan faktyczny i prawny PINB stwierdził, że skoro postępowanie w sprawie budowy przedmiotowego budynku zostało zakończone wydaniem ostatecznej decyzji o rozbiórce tego budynku, to nie ma podstaw prawnych do wszczęcia nowego postępowania dotyczącego tego budynku, tj. legalizacji obiektu budowlanego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty