22.11.2023

Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1493/22

Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 31 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 186/22 w sprawie ze skargi L. O. i E. O. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 16 grudnia 2021 r., nr P.7722.108.2021 19 RL w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie legalizacji budynku letniskowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 31 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 186/22 oddalił skargę L. O. i E. O. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 16 grudnia 2021 r., nr P.7722.108.2021 19RL w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie legalizacji budynku letniskowego.

Przedmiotowy wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. (dalej: "PINB", "organ pierwszej instancji") postanowieniem z 12 listopada 2021 r., znak: NB 7355-16/93/Św., na podstawie art. 61a § 1 k.p.a., odmówił E. O. i L. O. (dalej: "skarżący") wszczęcia postępowania w sprawie legalizacji budynku znajdującego się na działce nr [...], obręb [...], gmina [...].

PINB wskazał, że Kierownik Urzędu Rejonowego w S. decyzją z 31 maja 1994 r., na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38 poz. 229, ze zm.), nakazał skarżącym rozbiórkę, będącego przedmiotem wniosku w niniejszej sprawie – samowolnie wybudowanego budynku letniskowego na działce nr [...], obręb [...], gmina [...]. Powyższa decyzja została utrzymana w mocy ostateczną decyzją Wojewody [...] z 12 lipca 1994 r. Wobec niezaskarżenia tej decyzji stała się ona prawomocna. PINB zauważył również, że pomimo wydania ww. decyzji skarżący nie dokonali rozbiórki samowolnie wybudowanego budynku. Natomiast pismem z 24 sierpnia 2021 r. złożyli wniosek o jego legalizację podnosząc, że z uwagi na zmianę w 2002 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi [...] – Etap I, teren na którym znajduje się sporny budynek przeznaczony jest obecnie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Dlatego też w ich ocenie brak jest aktualnie przeszkód prawnych do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę dla budynku mieszkaniowego jednorodzinnego na tej nieruchomości, a tym samym do legalizacji samowoli budowlanej. Biorąc pod uwagę ustalony w sprawie stan faktyczny i prawny PINB stwierdził, że skoro postępowanie w sprawie budowy przedmiotowego budynku zostało zakończone wydaniem ostatecznej decyzji o rozbiórce tego budynku, to nie ma podstaw prawnych do wszczęcia nowego postępowania dotyczącego tego budynku, tj. legalizacji obiektu budowlanego.

Zażalenie na powyższe postanowienie złożyli skarżący zarzucając błędne przyjęcie przez organ, że postępowanie w sprawie wydania nakazu rozbiórki jest postępowaniem tożsamym z postępowaniem legalizacyjnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne