Wyrok NSA z dnia 1 marca 2006 r., sygn. II OSK 574/05
Analiza przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska /Dz.U. nr 62 poz. 627 ze zm./ nie daje podstaw prawnych do twierdzenia, że przekroczenie norm należy stwierdzać na podstawie zarówno kontroli lub innych ustaleń organu i jednocześnie pomiarów dokonywanych przez podmiot korzystający ze środowiska, nawet w sytuacji gdy jest on zobowiązany do dokonywania ciągłych pomiarów.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. sp. z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 2005 r. IV SA/Wa 896/04 w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12 października 2004 r. (...) w przedmiocie wymierzenia kary biegnącej za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 lutego 2005 r. oddalił skargę złożoną przez spółkę "A." sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12 października 2004 r., (...), którą utrzymana została w mocy decyzja (...) Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w W. z dnia 16 czerwca 2004 r., (...), w przedmiocie wymierzenia kary biegnącej za przekroczenie przez spółkę "A." dopuszczalnego poziomu hałasu.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przyjął, że kara biegnąca ustalona na podstawie kontroli hałasu w dniu 26 kwietnia 2004 r. wymierzona została prawidłowo, tj. zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska /Dz.U. nr 62 poz. 627 ze zm./.
Oddalając skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, iż spełnione zostały w niniejszej sprawie wszystkie warunki określone w art. 298 ust. 1 pkt 5 oraz w art. 299 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Skarżący przekroczył poziom dopuszczalnej emisji hałasu ustalony w ostatecznej decyzji Starosty P. z dnia 2 czerwca 2003 r., (...), na 50 dB w porze dziennej i 40 dB w porze nocnej. Kontrolne pomiary przeprowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w W. w dniu 26 kwietnia 2004 r. wykazały przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu o 2,9 dB w porze dnia oraz 12,4 dB w porze nocy. Z tych względów skarżąca spółka obciążona została karą biegnącą naliczoną według stawek wskazanych w obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 21 października 2003 r. w sprawie wysokości stawek kar za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu, na rok 2004 /M.P. nr 50 poz. 783/ osobno dla pory dnia i osobno dla pory nocy, ustalając termin ich naliczania od dnia następnego po zakończeniu pomiarów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty