Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2005 r., sygn. OSK 1099/04
Tylko w sytuacji, gdy rzeczywiście istnieją wątpliwości co do żądania strony określonego w piśmie stanowiącym wniosek wszczynający postępowanie administracyjne, w myśl art. 235 par. 1 Kpa organ powinien stosując art. 9 Kpa zwrócić się do strony udzielając jej niezbędnych wyjaśnień i wskazówek, w celu doprowadzenia do sprecyzowania żądania.
Wystąpienie do strony o sprecyzowanie żądania w celu ustalenia właściwego trybu postępowania byłoby wskazane wówczas, gdyby strona podawała w swym piśmie przykładowo zarówno okoliczności uzasadniające wznowienie postępowania, jak i stwierdzenia nieważności kwestionowanej decyzji.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 czerwca 2004 r. II SA/Wr 2889/03 w sprawie ze skargi Mariana B. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 27 listopada 2003 r. w przedmiocie pozbawienia uprawnień kombatanckich - uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę WSA w Opolu do ponownego rozpoznania; (...).
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem wydanym w trybie uproszczonym Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu skargi Mariana B. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w W. z dnia 27 listopada 2003 r. w przedmiocie pozbawienia uprawnień kombatanckich - uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję ją poprzedzającą.
W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził, iż skarga dotyczy odmowy uchylenia decyzji z dnia 13 lipca 1998 r. w przedmiocie pozbawienia skarżącego uprawnień kombatanckich. Zaskarżona decyzja została wydana po rozpoznaniu wniosku skarżącego z dnia 12 lipca 2002 r., w którym zarzucono, że decyzja z dnia 28 kwietnia 1998 r. o pozbawieniu uprawnień kombatanckich została wydana z naruszeniem prawa, a w szczególności zasady domniemania niewinności oraz na skutek zastosowania zasady zbiorowej odpowiedzialności i nadinterpretacji przepisu art. 21 ustawy kombatanckiej, gdyż organ orzekający o pozbawieniu uprawnień uznał, że sam fakt zatrudnienia w strukturach Urzędu Bezpieczeństwa i Informacji Wojskowej stanowi wystarczającą przesłankę pozbawienia uprawnień kombatanckich, podczas gdy - w ocenie skarżącego - organ powinien udowodnić popełnienie określonych czynów, mogących uzasadniać pozbawienie tych uprawnień. Wniosek skarżącego został zakwalifikowany jako żądanie uchylenia decyzji ostatecznej, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa i oparł swoje rozstrzygnięcie na przepisie art. 154 par. 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego skoro strona podnosiła takie okoliczności, jakie zgłaszała już wcześniej w postępowaniu weryfikacyjnym jak też "nie wskazała ustawowych podstaw do wznowienia postępowania w celu stwierdzenia nieważności decyzji", a więc stosownie do art. 235 Kpa należało uznać jej pismo za wniosek o zmianę decyzji w trybie art. 154 Kpa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty