Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2005 r., sygn. OSK 994/04
1. Przyjęcie, iż nie ma przepisu przejściowego, który expressis verbis zobowiązywałby do postępowań wszczętych przed wejściem w życie nowelizacji stosować przepisy w brzmieniu znowelizowanym /tzw. bezpośrednie działanie nowego prawa/ nie oznacza, że in abstracto praktyka taka jest niedopuszczalna.
3. Z uwagi na gwarancyjną funkcję prawa represyjnego można wnioskować, że podmiot naruszający prawo mógł w oparciu o zasadę zaufania do państwa i stanowionego przezeń prawa /zasady również wywodzone z zasady demokratycznego państwa prawnego/, oczekiwać zastosowania wobec niego sankcji w oparciu o przepisy obowiązujące w czasie gdy dopuścił się naruszenia prawa.
2. każdorazowo podejmując decyzję o bezpośrednim stosowaniu nowego prawa organ administracji musi rozważyć czy nie doprowadzi to do skutków nie dających się zaakceptować z punktu widzenia konstytucyjnych zasad porządku prawnego.
Skarga kasacyjna * Zasada zaufania do państwa * Zasada zaufania do prawa * Zasada niedziałania prawa wstecz * Ruch drogowy * Drogi * Przepisy przejściowe * Transport drogowy * Pojazd nienormatywny * Bezpośrednie działanie nowego prawa * Kara pieniężna
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 2004 r. 6/II SA 2155/02 w sprawie ze skargi Marcina M. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 12 kwietnia 2002 r. (...) w przedmiocie obciążenia karą pieniężną za przejazd pojazdem ponadnormatywnym bez zezwolenia - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 11 lutego 2004 r. /6/II SA 2155/02/ Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Marcina M. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 12 kwietnia 2002 r.(...)w sprawie obciążenia karą pieniężną za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia - uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję z dnia 12 kwietnia 2002 r. i orzekł o jej niewykonalności. W uzasadnieniu Sąd wyjaśnił, że w dniu 23 października 2001 r. został zatrzymany do kontroli zespół /ciągnik z naczepą/, będący własnością Marcina M. W wyniku kontroli stwierdzono przekroczenie dopuszczalnych norm określonych rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W dniu 31 stycznia 2002 r. zostało wszczęte postępowanie w sprawie obciążenia opłatą drogową za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia. Postępowanie to zakończono decyzją z dnia 12 kwietnia 2002 r. (...) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wydaną na podstawie art. 13 ust. 2a i 2b, 1 p. tabeli 5 pkt 1 lit. "d", art. 18 ust. 9 i art. 20 pkt 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych w związku z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym oraz par. 4 i par. 5 ust. 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, obciążającą Marcina M. karą pieniężną w wysokości 5.040 zł. W uzasadnieniu tej decyzji stwierdzono, że przejazd pojazdem nienormatywny jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia, wymienioną karę ustalono za stwierdzony w dniu 23 października 2001 r. przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia po drodze krajowej nr 86, co zostało wskazane w protokole z zatrzymania i kontroli pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty