11.02.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2005 r., sygn. FSK 1325/04

Jeżeli podatnik posiada oryginał faktury, nie może odliczać podatku VAT z jej duplikatu, nawet jeżeli otrzyma go od sprzedawcy. Nie usprawiedliwia go fakt, że w firmie szwankuje obieg dokumentów.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej "B.-L." Sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2004 r. III SA 2990/02 w sprawie ze skargi "B.-L." Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Izby Skarbowej w W. z dnia 7 października 2002 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2004 r. III SA 2990/02 oddalona została skarga "B.-L." Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Izby Skarbowej w W. z dnia 7 października 2002 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń, lipiec, wrzesień i grudzień 2000 r.

Sąd administracyjny podzielił bowiem stanowisko organów podatkowych, iż skarżąca spółka była w posiadaniu oryginałów faktur VAT w miesiącu, w którym przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a zatem obniżenie podatku w oparciu o duplikaty faktur było nieprawidłowe, skoro oryginały faktur nie zostały zniszczone, ani nie uległy zaginięciu.

Sąd administracyjny stwierdził, że spółka dokonując obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z duplikatów faktur, naruszyła przepis par. 51 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 109 poz. 1245/. Powołany przepis przewiduje bowiem, że duplikaty faktur wystawia się w wypadku zniszczenia lub zaginięcia oryginałów, co w sprawie niniejszej nie nastąpiło.

Spółka dysponowała bowiem oryginałami faktur dokumentujących zakupy środków trwałych, a na tych fakturach znajdowały się adnotacje, iż na ich podstawie dokonano rejestracji samochodów ciężarowych, a ponadto protokoły odbioru samochodów jako przedmiotów leasingu, zostały podpisane w miesiącu rejestracji pojazdów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne