Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2001 r., sygn. IV SA 2449/00
1. Pojęcie tzw. "władztwa planistycznego gminy" /które nie jest pojęciem normatywnym aczkolwiek w potocznym i powszechnym znaczeniu rozumiane jest jako prawo legalnej ingerencji w sferę wykonywania prawa własności/ nie jest władztwem absolutnym czy też nieograniczonym, nie podlegającym żadnej kontroli. Inaczej rzecz ujmując przyznanie gminie tzw. władztwa planistycznego nie może oznaczać dopuszczalności podejmowania wszelkich i jakichkolwiek działań arbitralnych np. bez jakiegokolwiek uzasadnienia faktycznego i prawnego.
2. Gmina wykonując owo władztwo planistyczne ma po pierwsze obowiązek działać w granicach prawa /jak zresztą wszystkie organy w państwie/, po wtóre obowiązana jest kierować się interesem publicznym, po trzecie ma obowiązek wyważyć wszelkie interesy /zarówno publiczne jak i prywatne/ a także uwzględnić aspekty racjonalności działań, proporcjonalności ingerencji w sferę wykonywania prawa własności, chronionego Konstytucją RP.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Spółki z o.o. "C." w W. w przedmiocie uchwały Rady Gminy Z. oddalającej zarzuty do projektu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty