20.09.2000

Wyrok NSA z dnia 20 września 2000 r., sygn. II SA 1776/00

Należy zawsze badać zamiar i cel strony wyrażony we wniosku o wszczęcie postępowania /art. 61 par. 1 w związku z art. 28 Kpa/, a nie wyrwane z kontekstu sformułowania, czy różne powoływane w uzasadnieniu wniosku przepisy. Wynika to wprost z zawartych w art. 7 Kpa zasad: dochodzenia prawdy obiektywnej oraz uwzględniania interesu strony w ramach interesu społecznego /z tym korespondują też dalsze zasady Kpa, a zwłaszcza zawarte w art. 8 i art. 9 Kpa/.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Prezesa Trybunału Konstytucyjnego na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 9 czerwca 2000 r. (...) w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych: uchyla zaskarżona decyzję oraz utrzymana przez nią mocy decyzję prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 18 kwietnia 2000 r. (...); stwierdza nieważność decyzji Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 18 kwietnia 2000 r. (...); zasądza od Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Prezesa Trybunału Konstytucyjnego (...) tytułem zwrotu kosztów postępowania.


UZASADNIENIE

Prezes Trybunału Konstytucyjnego wnioskiem z 30 marca 2000 r. (...) wystąpił do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych "o wyrażenie zgody na wszczęcie na zasadach szczególnych postępowania o udzielenie zamówienia na rozbudowę siedziby Trybunału Konstytucyjnego w trybie przetargu ograniczonego". W uzasadnieniu prawnym, że dla wszczęcia na zasadach szczególnych postępowania o udzielenie zamówienia konieczny jest wniosek strony mającej legitymację procesową strony /art. 61 par. 1 w związku z art. 28 Kpa/ powołano par. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie określenia szczególnych zasad udzielania zamówień publicznych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego, ochronę tajemnicy państwowej, stan klęski żywiołowej lub inny ważny interes państwa /wszczęcie postępowania o udzieleniu zamówienia na zasadach szczególnych/ w związku z art. 14 ust. 3 i art. 32 ust. 1 ustawy z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych /określenie proponowanego trybu udzielenia zamówienia jako przetargu ograniczonego/.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne