Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    18.09.1998

    Wyrok NSA z dnia 18 września 1998 r., sygn. II SA 1023/98

    Sprawa inwestycji dla kilku gmin warszawskich wykracza poza zakres działania gminy i nie może być przedmiotem referendum gminnego /art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym - Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ skargę Gminy Warszawa - (...) na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warszawskiego z dnia 4 czerwca 1998 r. stwierdzające nieważność uchwały Rady Gminy w przedmiocie przeprowadzenia referendum gminnego.


    UZASADNIENIE

    Wojewoda Warszawski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 4 czerwca 1998 r., na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, orzekł o nieważności uchwały nr (...) Rady Gminy Warszawa - (...) z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego na wniosek mieszkańców. W uzasadnieniu stwierdził, że w dniu 7 maja 1998 r. Rada Gminy Warszawa - (...) podjęła uchwałę w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego na wniosek mieszkańców. Uchwała ta narusza przepisy ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/, zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 tej ustawy "w referendum mieszkańcy gminy wyrażają w drodze głosowania swoją wolę co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy". Z przepisu tego wynika, że przedmiotem referendum mogą być tylko takie sprawy ważne dla gminy, które należą do jej zadań i mogą być rozstrzygnięte przez organ gminy. Uczynienie zatem przedmiotem referendum sprawy, której gmina nie może samodzielnie rozstrzygać, narusza art. 1 ust. 1 i art. 3 ust. 2 ustawy o referendum gminnym, gdyż przekształca je w swoiste badanie opinii publicznej, którego wynik nie ma żadnego wpływu na stan sprawy. Budowa Zakładu (...) przy ul. Z. należy do zakresu działania m.st. Warszawy, a w tym stanie rzeczy uchwała Rady Gminy Warszawa - (...) w sprawie referendum jest sprzeczna z art. 5 pkt 2 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy oraz par. 9 pkt 14 statutu m.st. Warszawy. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 5 pkt 2 ustawy "warszawskiej" do zakresu działania m.st. Warszawy należą sprawy przedsięwzięć publicznych, zwłaszcza o charakterze infrastrukturalnym, mających znaczenie dla całego m.st. Warszawy lub kilku gmin warszawskich, a taki właśnie charakter ma inwestycja przy ul. Z., w szczególności w kontekście finansowania inwestycji ze środków miejskich, jak również planowania zakładu na potrzeby więcej niż jednej gminy; w związku z tym, zgodnie z par. 9 pkt 14 statutu m.st. Warszawy, organem właściwym do zarządzenia referendum /ogólnomiejskiego/ jest wyłącznie Rada m.st. Warszawy. Ponadto należy uwzględnić postanowienia art. 30 i 37 ustawy o referendum gminnym, wynik referendum bowiem nie będzie rozstrzygający, a Rada Gminy nie będzie mogła podjąć jakichkolwiek czynności w celu jego realizacji; referendum gminne, jako dotyczące sprawy należącej do kompetencji Rady Warszawy, nie może być skuteczne i wiążące dla tej Rady. Tak wiec Rada Gminy, jakkolwiek związana wynikiem referendum, nie będzie mogła zrealizować woli mieszkańców gminy, a referendum miałoby wyłącznie charakter konsultacji społecznej. Należy jednocześnie przypomnieć, że omawiana inwestycja była poddana kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego (...) i tym samym wszystkie środki prawne zmierzające do jej wstrzymania zostały już wyczerpane. W tej sytuacji uchwałę Rady Gminy Warszawa - (...) nr (...) z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego na wniosek mieszkańców uznać należy za nieważną.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    • USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art./§ 11
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1359/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1134/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1489/25
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2391/22
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 620/25
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 621/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II GSK 2311/23
    Czytaj więcej
    04.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I GSK 1691/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. III OSK 2917/24
    Czytaj więcej
    26.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. III OSK 670/25
    Czytaj więcej
    08.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. III OSK 279/25
    Czytaj więcej
    27.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 373/25
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1165/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 2049/23
    Czytaj więcej
    11.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1420/24
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 937/22
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 936/22
    Czytaj więcej
    16.05.2025
    Skarga kasacyjna odrzucona z powodu nieopublikowania uchwały gminnej jako aktu prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 16 maja 2025 r., sygn. III OSK 960/24
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA i przekazanie sprawy dotyczącej statutu sołectwa do ponownego rozpoznania w sprawie braku konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7287/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania z powodu uznania za przeprowadzone obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa. - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6576/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Naczelny Sąd Administracyjny: Stwierdzenie nieważności uchwały o statucie sołectwa z powodu braku rzeczywistych konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7050/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    NSA uchyla wyrok WSA z powodu błędnego uznania braku przeprowadzenia konsultacji społecznych przy uchwalaniu statutu sołectwa Lubcza - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7552/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA z powodu braku obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa Czarmuń - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6923/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w Więcborku dotycząca statutu sołectwa Nowy Dwór uchylona z powodu wadliwego uznania niewystarczalności konsultacji społecznych. - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6924/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.