Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 1993 r., sygn. SA/Wr 1146/93
Obowiązujące prawo - poza granicami wyznaczonymi przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego - nie przewiduje roszczenia obywatela o udostępnienie mu dokumentacji urzędowej organów samorządu terytorialnego.
UZASADNIENIE
Pismem adresowanym do "Biura Rady Miejskiej w P." redaktor naczelny oraz sekretarz redakcji lokalnego tygodnika zwrócili się o udostępnienie protokołów z posiedzeń Zarządu Gminy P. Jak wynika z treści owego pisma występowali w nim w roli mieszkańców gminy, a zarazem dziennikarzy. Na piśmie znajduje się adnotacja: "Odmawiam wydania protokołów Zarządu Gminy z powodu braku upoważnienia" podpisana przez kierownika Biura Rady Miejskiej.
W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego Redaktor Naczelny tygodnika wniósł o zobowiązanie Burmistrza Miasta i Gminy "do udzielenia skarżącemu informacji oraz udostępnienie do wglądu dokumentacji dotyczącej funkcjonowania Zarządu Gminy /protokołów z posiedzeń/". Zdaniem strony skarżącej odmowa udostępnienia żądanych protokołów z posiedzeń jest bezprawna i narusza w szczególności art. 4 ust. 1 prawa prasowego oraz art. 15 ust. 2 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych. Kierownik Biura Rady bezpodstawnie zasłaniał się"tajemnicą państwową i służbową" wyjaśniając, że protokoły Zarządu są tylko do wglądu radnych. Tymczasem dziennikarze tygodnika są jednocześnie mieszkańcami gminy P. i odmówienie im prawa śledzenia publicznych spraw samorządowych ogranicza ich prawa jako wyborców. Blokada informacji stosowana przez Urząd Miasta i Gminy w P. jest praktyką niedopuszczalną i przeczy zasadom jawności działania organów państwa praworządnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty