Jak skutecznie odwołać się od decyzji ZUS - najczęstsze problemy płatników składek
Wydanie decyzji przez organ rentowy kończy postępowanie na etapie administracyjnym, prowadzonym przez ZUS. Jeżeli płatnik nie zgadza się z ustaleniami i wnioskami ZUS zawartymi w decyzji, ma prawo odwołać się do sądu.
W odniesieniu do płatników składek ZUS wydaje decyzje administracyjne w następujących sprawach:
● zgłaszania do ubezpieczeń społecznych (zarówno ubezpieczonych, jak i samych płatników),
● przebiegu ubezpieczeń,
● ustalania wymiaru składek i ich poboru,
● umarzania należności z tytułu składek,
● ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych,
● wymiaru świadczeń z ubezpieczeń społecznych.
Ponadto również w formie decyzji ZUS udziela przedsiębiorcom interpretacji indywidualnych w sprawie prawidłowego stosowania przepisów ubezpieczeniowych (art. 83 ust. 1, art. 83d ustawy systemowej), a także rozstrzyga wniosek płatnika o umorzenie należności z tytułu składek.
W zakresie odwołań od decyzji ZUS najczęstsze wątpliwości płatników składek dotyczą m.in. zasad ustalania terminu na złożenie odwołania, wymogów formalnych, które powinno spełniać odwołanie i potencjalnych kosztów wiążących się z zakwestionowaniem decyzji.
Jakie działania podjąć po doręczeniu decyzji ZUS
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty