Jak rozliczyć w księgach rachunkowych likwidację przeterminowanych towarów

PROBLEM

Prowadzimy sklep z artykułami metalowymi. Niedawno postanowiliśmy poszerzyć prowadzoną działalność i sprzedawać również artykuły chemiczne. Wiele z tych produktów ma jednak terminy przydatności do użytku i prawdopodobnie wystąpi sytuacja, gdy nie wszystkie te towary przed upływem tego terminu uda się sprzedać (pomimo np. obniżenia ich cen). Jak prawidłowo rozliczyć w księgach rachunkowych likwidację tych towarów i na podstawie jakich dokumentów? Czy strata z powodu przeterminowania towarów będzie stanowiła koszty podatkowe? Czy powinniśmy dokonać odliczenia VAT naliczonego przy zakupie tych towarów, które utraciły swoją przydatność?

RADA

Likwidacja przeterminowanych towarów w księgach rachunkowych następuje poprzez przeksięgowanie ceny ich zakupu (nabycia) na konto pozostałych kosztów operacyjnych. Dokumentem, na podstawie którego przeterminowane towary obciążają koszty jednostki, jest protokół likwidacji towarów. Ewentualne koszty utylizacji odpadów są natomiast udokumentowane fakturą wystawioną przez wyspecjalizowaną firmę zajmującą się ich utylizacją. Przyjmuje się, że tego typu straty są normalnym następstwem prowadzenia działalności handlowej. Dlatego też można je, co do zasady, traktować jako koszty podatkowe. Kosztami podatkowymi są także wydatki związane z ewentualną fizyczną likwidacją tych towarów. Likwidacja przeterminowanych towarów nie powoduje obowiązku korekty VAT naliczonego przy ich zakupie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne