Rozliczanie premii pieniężnych za osiągnięcie określonego poziomu zakupów
Problematyka premii pieniężnych przez wiele lat sprawiała trudności. W odniesieniu do premii pieniężnych prezentowanych było (zarówno przez podatników, jak i przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne) wiele koncepcji podejścia do tego problemu. Od pewnego czasu można zaobserwować dwie koncepcje dotyczące premii pieniężnej.
Po pierwsze - strony umawiają się na premię pieniężną, która jest należna tylko i wyłącznie za osiągnięcie określonego poziomu zakupów, bądź za terminowe dokonywanie płatności (w praktyce są to rabaty).
Po drugie - zdarza się, że premia pieniężna (również obliczana jest od wartości zakupów i rozliczana w okresach rozliczeniowych) zgodnie z umową jest wynagrodzeniem za określone działania o charakterze marketingowym podejmowane przez podmiot otrzymujący premię (tzw. premie za usługi).
Premie - rabaty
Pierwszego rodzaju premie w istocie stanowią zbiorcze rabaty. Powinny być one dokumentowane zbiorczymi fakturami korygującymi. Potwierdził to NSA w uchwale z 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 2/12 (w składzie siedmiu sędziów). Sąd uznał w niej, że:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty