1. Czy wydatki na świąteczny wystrój firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Wydatki związane ze świętami Bożego Narodzenia to zwyczajowe, tradycyjne wydatki ponoszone przez każdą firmę. Są to zwykle wydatki ponoszone na świąteczny wystrój firmy, tj. m.in. na ozdoby świąteczne, choinki, stroiki. Wydatki tego rodzaju mają stworzyć w oczach klientów i kontrahentów pozytywny wizerunek firmy.
Wydatki związane ze świętami są często postrzegane jako ponoszone na reprezentację lub reklamę. Nie jest to prawidłowe. Należy je bowiem traktować jako ogólny koszt funkcjonowania firmy.
Wydatki świąteczne a reprezentacja
Ustawodawca w art. 23 ust. 1 pkt 23 updof od 1 stycznia 2007 r. wyłączył z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napoje, w tym alkoholowe. W tych kategoriach należy zatem rozpatrywać możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów takich wydatków, jak wystrój świąteczny firmy, w tym choinki, girlandy, serpentyny, kwiaty, stroiki, bombki lub inne zabawki choinkowe, czy też wydatków na muzykę świąteczną lub specjalne środki zapachowe (np. zapach pieczonego ciasta), stosowane między innymi w sklepach. Znajdzie się tu również zakup kostiumu Świętego Mikołaja oraz wynagrodzenie dla pracownika przebranego w ten kostium, a także wydatki na kartki świąteczne wysyłane kontrahentom. Wszystkie te zabiegi mają bowiem spowodować u klienta odwołanie do jego pozytywnych wspomnień i wrażeń, jakie zwykle towarzyszą świętom Bożego Narodzenia, i poprzez to skłonić go do dokonania zakupu lub wzbudzić poczucie sympatii do firmy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty