17.10.2015 Ubezpieczenia

W jakim terminie ZUS powinien wypłacić zasiłek

ZUS będący płatnikiem zasiłku jest zobowiązany wypłacić zasiłek niezwłocznie po przedłożeniu dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty ich złożenia. Niekiedy termin wypłaty może być dłuższy, np. gdy ZUS prowadzi postępowanie wyjaśniające. Jeśli opóźnienie w wypłacie jest nieuzasadnione i nastąpi z przyczyn dotyczących ZUS, będzie on zobowiązany do wypłaty odsetek ustawowych.

ZUS jako płatnik zasiłku wypłaca zasiłki na bieżąco, po stwierdzeniu uprawnień (art. 64 ust. 1 ustawy zasiłkowej). Zasiłki wypłaca się jednak nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia dokumentów niezbędnych do stwierdzenia uprawnień do zasiłków. Termin ten dotyczy również wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego (art. 7 ustawy wypadkowej).

UWAGA!

Trzydziestodniowy termin na wypłatę zasiłków jest liczony od momentu złożenia dokumentów potwierdzających uprawnienia do świadczenia.

Dokumentem niezbędnym do stwierdzenia uprawnień do świadczeń chorobowych jest przede wszystkim zaświadczenie lekarskie wystawione na druku ZUS ZLA. Inne wymagane dokumenty, w zależności od rodzaju zasiłku, określa rozporządzenie z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne