Jakie zobowiązania wobec ZUS ma pracodawca zatrudniający jedną osobę na podstawie dwóch umów o pracę
Obowiązki spoczywające na płatniku zawierającym z tym samym pracownikiem więcej niż jedną umowę o pracę, wykonywaną w tym samym czasie co poprzednie, nie są znacząco różne od obowiązków spoczywających na większości pracodawców. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych odrębnościach, które muszą zostać uwzględnione m.in. w rozliczeniach dotyczących wynagrodzenia takiego pracownika, w zakresie zarówno składek ZUS, jak i podatku dochodowego.
W przepisach prawa pracy nie ma wyraźnego zakazu zawierania przez pracodawcę dwóch umów o pracę z tym samym pracownikiem. Jednak rozwiązanie to jest prawidłowe tylko w określonych warunkach.
Dopuszczalność dwóch umów o pracę
Zgodnie z utrwaloną wykładnią zawarcie z pracownikiem drugiej umowy o pracę jest możliwe w sytuacji, gdy rodzaj pracy wykonywanej na jej podstawie jest inny niż w ramach pierwszego stosunku pracy. Gdyby w ramach drugiej umowy o pracę zatrudniający powierzył pracownikowi pracę tego samego rodzaju, jak wykonywana w ramach pierwszej z umów, na stanowisku zbieżnym z dotychczas zajmowanym, to naraziłby się na zarzut obejścia przepisów dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych. To z kolei stanowiłoby wykroczenie przeciwko prawom pracownika z art. 281 pkt 5 Kodeksu pracy, które jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty