Premie i nagrody w podstawie wymiaru składek
Pracodawca każdorazowo musi rozstrzygnąć, czy wypłacane pracownikom premie stanowiące przychód ze stosunku pracy będą wliczane do podstawy wymiaru składek. Jeżeli pracownicy mają prawo do ich wypłaty za okres choroby (zgodnie z przepisami wewnątrzzakładowymi), to nie podlegają one oskładkowaniu. Należy jednak odróżnić premie regulaminowe od premii uznaniowych (nagród). Te ostatnie zawsze będą oskładkowane, gdyż nie stanowią składnika wynagrodzenia.
Pracodawca, jako płatnik składek, ma obowiązek prawidłowo ustalić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla zatrudnionych osób. Co do zasady, podstawą wymiaru składek ubezpieczonego jest przychód. Zdarza się jednak, że niektóre składniki wynagrodzenia (np. premia) stanowiące ten przychód, po spełnieniu określonych warunków, nie podlegają oskładkowaniu. Wyłączenie z oskładkowania nie dotyczy natomiast nagrody (premii uznaniowej).
Premia a nagroda
Czym innym są premie regulaminowe (np. miesięczne, kwartalne, roczne), a czym innym nagrody (zwane też premiami uznaniowymi). Te pierwsze mają charakter roszczeniowy, tzn. pracownik może żądać od pracodawcy wypłaty, gdyż zasady ich przyznawania i wypłaty oraz wysokość są ustalone w przepisach płacowych (w regulaminie wynagradzania, premiowania, w zakładowym układzie zbiorowym, itp.). Oznacza to, że po spełnieniu określonych warunków pracownik nabywa prawo do premii. Przyznanie takiego składnika nie zależy od uznania pracodawcy. Jeżeli mimo spełnienia warunków pracodawca odmawia wypłaty premii, pracownik może wystąpić na drogę sądową. Sąd Najwyższy w wyroku z 30 marca 1977 r. (I PRN 26/77, OSNC 1977/11/225) wskazał, że:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty