WSZYSTKO NA TEMAT... obowiązków pracodawcy wobec zwalnianego pracownika
Jakie obowiązki ma pracodawca w zakresie rozliczeń finansowych w związku z zakończeniem stosunku pracy
Odejście pracownika z firmy łączy się z koniecznością rozliczenia jego należności (wynagrodzenia, ekwiwalentu, ewentualnej odprawy itp.). Również pracownik powinien rozliczyć się z pracodawcą np. z używanego sprzętu służbowego lub z udzielonej mu zaliczki.
Prawidłowe naliczanie świadczeń dla odchodzącego z pracy pracownika i terminowa ich wypłata są niezwykle ważne. Byłemu pracownikowi jest bowiem o wiele łatwiej, niż pracownikowi pozostającemu w zatrudnieniu, podjąć decyzję o dochodzeniu przed sądem pracy wypłaty przysługującego świadczenia i odsetek.
Pracownikowi, z którym pracodawca rozwiąże umowę o pracę, należy wystawić informację PIT-11 do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana z jego należności ostatnia zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W tym samym terminie zakład pracy ma obowiązek przesłać PIT-11 urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania pracownika lub urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (jeżeli odchodzący pracownik miał miejsce zamieszkania poza granicami kraju).
Wynagrodzenie
Zakończenie stosunku pracy nie wpływa na obowiązki pracodawcy (lub byłego pracodawcy) w zakresie wypłaty wynagrodzenia. Oznacza to, że mimo rozwiązania umowy o pracę pracodawca wypłaca należności w terminie przyjętym w zakładzie pracy (zgodnie z dyspozycją pracownika - na konto lub w kasie). Niektóre należności mogą być wypłacane po zakończeniu umowy przez kilka miesięcy (np. premia roczna) lub nawet przez kilka lat (np. prowizje od zakupów dokonywanych przez zdobytych przez pracownika klientów). Niezależnie od upływu czasu od rozwiązania umowy o pracę wypłaty te nie tracą charakteru wypłat ze stosunku pracy.
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop
Pracownik, który niewykorzystał całego przysługującego mu (proporcjonalnie do okresu zatrudnienia) urlopu wypoczynkowego, z dniem ustania zatrudnienia nabywa prawo do ekwiwalentu za ten urlop. W konsekwencji pracodawca jest zobowiązany z dniem ustania zatrudnienia naliczyć i wypłacić mu stosowną kwotę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty