Jakie są obowiązki pracodawcy związane z wejściem w życie ustawy lustracyjnej
Nowe przepisy dotyczące lustracji nakładają na pracodawców obowiązki związane z pobieraniem oświadczeń lustracyjnych. Obowiązki te nie dotyczą wszystkich pracodawców, lecz tylko tych, którzy zatrudniają osoby pełniące funkcje publiczne w rozumieniu przepisów dotyczących lustracji. Jednak nawet w przypadku osób pełniących funkcje publiczne dotyczy to tylko pracowników, którzy urodzili się przed 1 sierpnia 1972 r.
Ustawa lustracyjna weszła w życie 15 marca 2007 r., natomiast nowelizacja tej ustawy weszła w życie 28 lutego br. Sytuacja ta powoduje kłopot w zakresie liczenia terminów na wykonanie nakładanych przez nią obowiązków. Istnieją spory, czy powinniśmy liczyć je od dnia wejścia w życie nowelizacji, czy od dnia wejścia w życie ustawy właściwej. Konstytucjonaliści uważają, że terminy do liczenia nakładanych na pracodawców obowiązków przez przepisy ustawy lustracyjnej biegną od 28 lutego, tj. od wejścia w życie nowelizacji ustawy lustracyjnej. Natomiast twórcy ustawy lustracyjnej uważają, że trzeba je liczyć od 15 marca br., czyli wejścia w życie właściwej ustawy. Ostateczne rozstrzygnięcie tych wątpliwości nastąpi prawdopodobnie w wyniku orzeczenia sądowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się