Jak wypłacać odprawy należne pracownikom?
Zasady przyznawania i wypłaty odpraw pracownikom budzą duże wątpliwości pracodawców. Dotyczą one głównie uprawnień pracowników do odprawy, rodzajów odpraw, jakie mogą przysługiwać oraz możliwości wypłacania kilku odpraw jednocześnie.
Pracownikom przysługują odprawy m.in. z tytułu zwolnienia z pracy lub w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Zasady ich nabywania są więc różne. Również ich wysokość ustalamy w odmienny sposób. W przypadku odprawy emerytalno-rentowej wysokość jest stała i równa jednomiesięcznemu wynagrodzeniu. Natomiast odprawa z tytułu zwolnienia z pracy zależy od zakładowego stażu pracy i przysługuje w wysokości:
• jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata,
• dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat,
• trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
Z końcem listopada 2005 r. umowa o pracę naszego pracownika została rozwiązana. Pracownik przeszedł na świadczenie przedemerytalne. Obecnie domaga się od nas wypłaty odprawy emerytalnej, gdyż przechodzi na emeryturę. Czy ta odprawa mu przysługuje?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się