Jakie są koszty wynagrodzeń przy różnego rodzaju umowach?
Kogo zatrudnić: pracownika czy zleceniobiorcę? Dla pracodawców jest to istotna różnica zarówno pod względem ekonomicznym, jak i prawnym. Przedmiotem zainteresowania są koszty, jakie trzeba będzie ponosić w związku z utrzymaniem pracobiorcy. Ich wysokość zależy od rodzaju umowy łączącej obie strony, ale nie tylko. Znaczenie ma również np. wysokość wynagrodzenia, status pracobiorcy, liczba źródeł utrzymania, a nawet wiek.
Podstawową i najbardziej powszechną umową jest umowa o pracę, uregulowana przepisami Kodeksu pracy. Coraz większą popularność zdobywają jednak umowy cywilnoprawne, mniej skomplikowane i tańsze. Można tu wymienić umowy: zlecenia, o dzieło czy agencyjną, umowę o pracę nakładczą (chałupnictwo). Chociaż możliwości w zakresie form zatrudnienia jest sporo, nie oznacza to bynajmniej zupełnej swobody w wyborze umów. Przyszły pracodawca powinien najpierw wziąć pod uwagę potrzeby i dobro firmy oraz charakter, rodzaj i organizację pracy, jakie ma zamiar powierzyć przyjętej osobie.
Każda odpłatna umowa, będąca źródłem dochodu podatnika, rodzi obowiązek podatkowy oraz - w większości przypadków - obowiązek składkowy. Oprócz samego wynagrodzenia za pracę, do stałych wydatków zatrudniającego należą więc podatki i składki na ZUS.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się