Jakie zarzuty może mieć inspektor kontroli w zakresie zgłaszania i wyrejestrowania z ubezpieczeń?
Płatnicy składek zobowiązani są do wykonywania za ubezpieczonych wszystkich zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych i ubezpiecze- nia zdrowotnego. Zarówno zgłaszanie do ubezpieczeń, naliczanie i opłacanie składek, jak i wyrejestrowywanie z ubezpieczeń należy do obowiązków płatnika. Prawidłowość wykonywania tych obowiązków może zostać podważona w wyniku przeprowadzonej przez ZUS kontroli.
Pracownicy podlegają ubezpieczeniom społecznym od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Zarówno zgłoszenia do ubezpieczeń, jak i wyrejestrowania z tych ubezpieczeń płatnik składek ma obowiązek dokonać w terminie 7 dni od wystąpienia tych okoliczności.
Kontrolujący w zakresie zgłaszania do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, chcąc sprawdzić zgodność danych zawartych w zgłoszeniu z danymi wynikającymi z dokumentów źródłowych, jakie powinien posiadać płatnik składek, ma prawo żądać od płatnika przedłożenia dokumentów zawierających te dane, np. akt osobowych (w stosunku do ubezpieczonego będącego pracownikiem), wszystkich umów o pracę oraz innego rodzaju dokumentów stanowiących tytuł objęcia ubezpieczeniem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się