Umowa zlecenia w zbiegu tytułów ubezpieczeń - kiedy opłacać składki?
W obecnych czasach sytuacja często zmusza pracowników do podejmowania zatrudnienia także na podstawie umowy zlecenia oprócz umowy o pracę. Kiedy i w jakiej sytuacji należy dopełnić obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne - przedstawiamy poniżej.
Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu kilku umów zlecenia jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami tylko z tytułu tej umowy, która powstała najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z tytułu wszystkich lub wybranych pozostałych umów. Może również zmienić tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń.
Przykład
Pan Marek zawarł umowę zlecenia. Płatnik zgłosił p. Marka do obowiązkowych ubezpieczeń: emerytalnego i rentowych. Umowa zlecenia nie jest wykonywana w siedzibie płatnika składek i p. Marek nie podlega ubezpieczeniu wypadkowemu. Nie wyraził chęci podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. W trakcie trwania tej umowy p. Marek zawarł kolejną umowę zlecenia z inną firmą. Umowa opiewała na kwotę wyższą. Pan Marek wybrał jako obowiązkowy tytuł do ubezpieczeń umowę zawartą z drugą firmą, ponieważ podstawa wymiaru składek była wyższa oraz umowa wykonywana była w siedzibie płatnika i p. Marek z tego tytułu podlegał ubezpieczeniu wypadkowemu obowiązkowo.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się