Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 października. Czy księgowy powinien monitorować skrzynkę klienta?
Od 1 października 2026 r. kolejna duża grupa przedsiębiorców musi mieć aktywny adres do doręczeń elektronicznych. W przypadku biur rachunkowych błędem byłoby uznanie, że jest to tylko techniczna zmiana kanału korespondencji. Konieczne są kolejne modyfikacje w zasadach komunikacji z klientem. W pierwszej kolejności trzeba ustalić, kto odbiera pisma, kto przekazuje je do biura i kto pilnuje terminów. Jeśli tak się nie stanie, konsekwencje mogą być takie jak w przypadku papierowego awiza, a może nawet poważniejsze.
Przedsiębiorca, który nie ma w zwyczaju zaglądać do skrzynki pocztowej, a często przebywa poza swoim miejscem prowadzenia działalności, ryzykuje, że przegapi awizo. W komunikacji z administracją publiczną takie ryzyko było do końca września 2026 r. Obecnie, od początku października, dla znacznej części przedsiębiorców przenosi się ono do świata wirtualnego. Niezaglądanie do elektronicznej skrzynki nie oznacza, że korespondencja nie zostanie skutecznie doręczona. I właśnie z tego powodu e-Doręczenia są ważnym tematem nie tylko dla właściciela firmy, lecz także dla jego księgowego.
Co się zmienia
Od 1 października 2026 r. obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) obejmie przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przed 1 stycznia 2025 r., którzy nie zostali nim objęci wcześniej. W praktyce jest to faktyczne domknięcie listy, realizacja bardzo dużej części harmonogramu wdrażania e-Doręczeń po stronie niepublicznej, czyli w biznesie. W związku z tym księgowy musi nie tylko zainteresować się własną skrzynką i własnym ADE (bo zapewne już ma), lecz przyjrzeć się także sytuacji klienta.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
