Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III FSK 694/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia NSA Jacek Brolik (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 28 stycznia 2025 r. sygn. akt I SA/Gd 883/24 w sprawie ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 11 października 2024 r. nr Sygn. akt [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2024 r. oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 28 stycznia 2025 r. (sygn. akt I SA/Gd 883/24) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z 11 października 2024 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2024 rok (wyrok wraz z uzasadnieniem dostępny w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych).
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł podatnik, reprezentowany przez radcę prawnego, oświadczając, że zaskarża wyrok w całości.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił naruszenie:
1) przepisów prawa materialnego, tj.:
a) art. 178 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej w zw. z art. 32 ust. 1, art. 64 ust. 2 i art. 84 oraz art. 8 ust. 1 i 2 Konstytucji RP poprzez ich niezastosowanie w zw. z art. art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e, art. 1a ust. 1 pkt 1 i art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (poprzez ich zastosowanie) oraz w zw. z art. 1 § 1 i 2 ustawy z 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (poprzez ich niewłaściwe zastosowanie) i nieprzeprowadzenie przez WSA - na potrzeby kontroli legalności decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z 11 października 2024 r. o utrzymaniu w mocy decyzji Prezydenta Miasta G. z 2 stycznia 2024 r. ("decyzji wymiarowej") w sprawie wymierzenia skarżącemu i stronie podatku od nieruchomości - rozproszonej kontroli konstytucyjności art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, skutkującej pominięciem tego przepisu jako podstawy materialnoprawnej ("stawkowej") decyzji wymiarowej i decyzji SKO, gdyż zastosowanie do wyodrębnionych garaży wyższej stawki podatku z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest nieuprawnione z uwagi na niekonstytucyjność tego przepisu jako naruszającego art. 32 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 2 i art. 84 Konstytucji RP, bezpodstawnie różnicującego stawkę podatku od nieruchomości w zależności od tego, czy podatnik posiada miejsce postojowe w garażu stanowiącym odrębną nieruchomość w budynku wielomieszkaniowym czy też posiada miejsce postojowe przynależne do lokalu mieszkalnego, co skutkuje istotnym zróżnicowaniem poziomu obciążenia majątku podatnika, które na gruncie ocenianych regulacji prawnych w świetle Konstytucji nie znajduje uzasadnienia,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
