Kontrola ZUS według kategorii ryzyka. Co się zmieni od 2026 roku
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie istotne zmiany w sposobie prowadzenia kontroli płatników składek przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy zostaną przypisani do jednej z trzech kategorii ryzyka – niskiego, średniego lub wysokiego – co bezpośrednio wpłynie na częstotliwość przeprowadzanych kontroli planowych. Zmiany te mają na celu zwiększenie efektywności działań kontrolnych, ograniczenie nadmiernej ingerencji w działalność firm oraz skoncentrowanie zasobów ZUS tam, gdzie ryzyko nieprawidłowości jest największe.
13 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy deregulacyjnej, które istotnie zmieniły zasady kontroli przedsiębiorców przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Nowe regulacje przewidują m.in.:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się
