Postanowienie NSA z dnia 22 lipca 2025 r., sygn. II OZ 1034/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 20 maja 2025 r. sygn. akt II SA/Gd 142/25 w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu do wniesienia skargi w sprawie ze skargi X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na czynność Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 16 stycznia 2018 r. w przedmiocie włączenia obiektu do gminnej ewidencji zabytków postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przywrócić X sp. z o.o. z siedzibą w [...] termin do wniesienia skargi na czynność Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 16 stycznia 2018 r. w przedmiocie włączenia obiektu do gminnej ewidencji zabytków.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 20 maja 2025 r. sygn. akt II SA/Gd 142/25, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku odmówił X sp. z o.o. z siedzibą w [...] przywrócenia terminu do wniesienia skargi na czynność Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 16 stycznia 2018 r. w przedmiocie włączenia obiektu do gminnej ewidencji zabytków.
W uzasadnieniu powyższego postanowienia Sąd wskazał, że X sp. z o.o. z siedzibą w [...] wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia skargi na czynność Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 16 stycznia 2018 r. w przedmiocie wpisu do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Gdyni obiektu – budynku poczty przy [...] w [...] ([...]) wpisanego pod pozycją nr 3 w załączniku nr 1 do zarządzenia nr [...]Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 16 stycznia 2018 r. Uzasadniając wniosek Spółka wskazała, że nie została pouczona przez organ o przysługującym jej prawie i terminie do zaskarżenia wpisu. Wiedzę w tym zakresie uzyskała dopiero po zwróceniu się do prawnika z prośbą o analizę prawną sytuacji nieruchomości w związku z wpisem obiektu do gminnej ewidencji zabytków. W ocenie skarżącej ustanie przyczyny uzasadniającej uchybienie terminu do wniesienia skargi nastąpiło dopiero w dniu 16 stycznia 2025 r., kiedy to otrzymała opinię prawną, co do kwalifikacji prawnej czynności, jaką jest wpis nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków, jak i informację o terminie jej zaskarżenia. Powyższe okoliczności, w ocenie strony, uzasadniają, że uchybienie terminu nastąpiło bez jej winy. Spółka podniosła także, że na gruncie niniejszej sprawy zachodzą wyjątkowe okoliczności, które uzasadniają przywrócenie terminu do wniesienia skargi pomimo, że od uchybienia terminu do jej wniesienia upłynął ponad rok. Wyjątkowość przypadku w niniejszej sprawie uzasadnia przede wszystkim wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 11 maja 2023 r., sygn. akt P 12/18, który - przesądzając o niekonstytucyjności procedury wpisu do gminnej ewidencji zabytków - umożliwił właścicielom nieruchomości, których prawa własności zostały ograniczone wpisami dokonanymi na podstawie wadliwej procedury, eliminację tych wpisów z obrotu prawnego i ochronę ich prawa własności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
