Postanowienie NSA z dnia 5 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 698/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 czerwca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.B. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 31 stycznia 2025 r., sygn. akt IV SA/Wr 435/24 w sprawie ze skargi M.B. na czynność Prezydenta [...] z dnia 6 czerwca 2024 r., nr WLM-RP.7124.257.2024.DD w przedmiocie uregulowania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, postanowieniem z dnia 31 stycznia 2025 r., sygn. akt IV SA/Wr 435/24, odrzucił skargę M.B. na czynność Prezydenta [...] z dnia 6 czerwca 2024 r., nr WLM-RP.7124.257.2024.DD w przedmiocie uregulowania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd I instancji podał, że pismem z dnia 14 sierpnia 2024 r. M.B. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na czynność Prezydenta [...] z 6 czerwca 2024 r., odmawiającą uregulowania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego nr [...]. Skarżący zarzucił organowi naruszenie m.in. § 13 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej [...] z 30 kwietnia 2020 r. nr XXII/601/20 regulującej zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy [...], poprzez jego niezastosowanie, w sytuacji gdy spełniał on wszystkie przesłanki wynikające z tego przepisu.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej odrzucenie, podnosząc, że kwestie związane z zawieraniem umów najmu lokali komunalnych poddane są rygorom prawa cywilnego, co wynika z ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 725), dlatego też podlegają kontroli przez sądy powszechne.
Następnie WSA we Wrocławiu wyjaśnił, że badanie merytorycznej zasadności skargi poprzedzone jest każdorazowo analizą jej dopuszczalności mającą na celu stwierdzenie, czy nie zachodzą podstawy do jej odrzucenia. Analiza art. 3 § 2 pkt 1-7 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r., poz. 935, dalej "P.p.s.a.") doprowadziła Sąd I instancji do wniosku, że sprawa dotycząca uregulowania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, nie należy do właściwości sądu administracyjnego. Tego rodzaju sprawy, w świetle ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego nie posiada charakteru administracyjnego, lecz ma wyłącznie walor cywilny. W piśmie tym w istocie sformułowano cywilnoprawne oświadczenie woli, którego treścią jest odmowa zawarcia umowy najmu z uwagi na brak spełnienia wymogów uchwały Rady Miejskiej [...] z dnia 30 kwietnia 2020 r., nr XXII/601/20. Podstawą działań organu był w tej sprawie przepis § 13 uchwały, który stanowi, że poza przypadkami określonymi w art. 691 Kodeksu cywilnego Gmina może, pod warunkiem braku zaległości w opłatach za lokal oraz spełnieniu kryterium dochodowego określonego w § 7 ust. 2 pkt 3 uchwały, zawrzeć umowę najmu na czas nieoznaczony z osobą nieposiadającą tytułu prawnego do innego lokalu, zameldowaną i zamieszkującą w przedmiotowym lokalu co najmniej 3 lata. Na poczet 3 letniego okresu zameldowania i zamieszkiwania zalicza się okres zameldowania i zamieszkiwania w wykwaterowanym lub zamienionym lokalu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
