Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2024 r., sygn. II OSK 2124/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B.H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 czerwca 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 734/23 w sprawie ze skargi B.H. na postanowienie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia [...] lutego 2023 r. znak [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 czerwca 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 734/23 oddalił skargę B. H. (dalej skarżąca) na postanowienie Ministra Klimatu i Środowiska z [...] lutego 2023 r. znak [...] utrzymujące w mocy postanowienie Marszałka Województwa [...] z [...] stycznia 2023 r. nr [...] odmawiające uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz budynku gospodarczego w obrębie geodezyjnym S., gm. T. na działce o numerze ewidencyjnym [...].
W uzasadnieniu wyroku Sąd Wojewódzki stwierdził w szczególności, że stan faktyczny sprawy wskazuje jednoznacznie, iż ww. nieruchomość znajduje się na udokumentowanym złożu węgla brunatnego [...] podlegającym ustawowej ochronie. Z uwagi na planowany sposób zagospodarowania terenu działki ponad złożem budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i gospodarczym, zasadnie organy uznały, że złoże węgla brunatnego [...] będzie wówczas trwale niedostępne dla eksploatacji, a co za tym idzie zostanie utracona możliwość jego gospodarczego wykorzystania w przyszłości. Pozytywne uzgodnienie spornego projektu decyzji o warunkach zabudowy stanowiłoby zatem naruszenie zasady szczególnej ochrony złóż kopalin oraz zasady racjonalnej gospodarki złożem. W tym stanie rzeczy organy w sposób zgodny z prawem odmówiły uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla omawianej inwestycji. Zaakcentowano, że w sprawie uwzględniono rodzaj inwestycji i usytuowanie działki skarżącej, dokonano oceny wpływu tej inwestycji na ochronę złóż węgla brunatnego, w szczególności, jakie konsekwencje może ona mieć dla możliwości eksploatacji tego złoża w przyszłości. Dokonana przez organy ocena nie jest więc dowolna, lecz znajduje uzasadnienie w materiale dowodowym. Sąd zwrócił przy tym uwagę, że skarżąca nie przedstawiła żadnych innych danych, z których wynikałoby, iż fakty podane przez organy nie są rzetelne i nie mogą być podstawą ustaleń faktycznych w tej sprawie, a w konsekwencji – podstawą odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy. Gdyby ochrona złóż kopalni, w szczególności poprzez racjonalne gospodarowanie tymi kopalinami i kompleksowe ich wykorzystanie nie stanowiła kryterium oceny, to brak byłoby potrzeby uzgadniania danej inwestycji przez wyspecjalizowany organ administracji geologicznej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
