Wyrok NSA z dnia 6 marca 2025 r., sygn. III OSK 152/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski Protokolant asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 6 marca 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 września 2021 r. sygn. akt II SA/Lu 36/21 w sprawie ze skargi R.S. na decyzję Prezesa Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 11 grudnia 2020 r. nr 6/2020 w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od R.S. na rzecz Prezesa Sądu Apelacyjnego w Lublinie kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 22 października 2020 r. R.S. zwrócił się do Prezesa Sądu Okręgowego w Radomiu o udostępnienie informacji publicznej w zakresie kopii wszystkich wyroków wraz z uzasadnieniami wydanych przez ten sąd w 2017 roku rejestrowanych w repertorium C oraz Ca pod symbolami 056 i 056s.
Pismem z 5 listopada 2020 r. skarżący został poinformowany, że udostępnienie zanonimizowanych kopii wyroków wraz z uzasadnieniami nie jest możliwe, z uwagi na obszerny zakres ilościowy dokumentacji do przygotowania i anonimizacji. Udzielenie informacji będzie wymagało od organu dodatkowego nakładu pracy w postaci oddelegowania pracowników do wykonania ww. czynności związanych z przygotowaniem informacji i tym samym wyłączenia ich od jakiejkolwiek innej pracy na rzecz Sądu. W związku z powyższym Sąd wezwał skarżącego do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego dla uzyskania żądanej informacji w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Skarżący w odpowiedzi na wezwanie zakwestionował argumentację organu dotyczącą przetworzonego charakteru żądanej informacji.
Decyzją z 16 listopada 2020 r. Prezes Sądu Okręgowego w Radomiu na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2020.256 ze zm.) dalej "k.p.a.", oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz.U z 2019 r . poz. 1429 ze zm.) dalej "u.d.i.p.", odmówił skarżącemu udostępnienia żądanej informacji publicznej. W uzasadnieniu decyzji organ przytoczył utrwaloną w orzecznictwie sądów administracyjnych definicję informacji przetworzonej, przez którą rozumieć należy informację, na którą składa się pewna suma informacji prostej, lecz ze względu na treść żądania, udostępnienie jej nie stanowi tylko technicznego przeniesienia danych, lecz wymaga potrzeby przeprowadzenia odpowiednich analiz, obliczeń, zestawień, wyciągów, czy usuwania danych chronionych prawem, które to zabiegi czynią takie informacje proste, informacją przetworzoną. Wniosek skarżącego ma szeroki zakres, bowiem jego wykonanie wymaga zgromadzenia, przekształcenia i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów oraz wymaga działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które mogą zakłócić normalny tok działań organu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
