Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1191/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 listopada 2022 r. sygn. akt VII SA/Wa 1150/22 w sprawie ze skargi P. M. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] kwietnia 2022 r. znak [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 28 listopada 2022 r. sygn. akt VII SA/Wa 1150/22 oddalił skargę P. M. (dalej skarżący) na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej GDDKiA) z [...] kwietnia 2022 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie tego organu z [...] stycznia 2022 r. nr [...] przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku usługowego (sklep wielobranżowy) wraz z infrastrukturą techniczną na działkach nr: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...]¸[...]¸[...], położonych przy drodze krajowej nr [...] (ul. [...]) w miejscowości [...].
Sąd Wojewódzki podzielił stanowisko organu, że przewidziany w projekcie decyzji o warunkach zabudowy sposób obsługi komunikacyjnej planowanej inwestycji jest niezgodny z przepisami, bowiem nieruchomość, na której inwestycja ma być zrealizowana, posiada połączenie z drogą krajową nr [...] za pośrednictwem istniejącego zjazdu indywidualnego, podczas gdy właściwym do obsługi komunikacyjnej budynku usługowego byłby wyłącznie zjazd publiczny. W przedmiotowej sprawie kluczowe znaczenie, w kontekście zarzutów skargi, ma kwestia charakteru istniejącego zjazdu z drogi publicznej do nieruchomości, na której planowana jest inwestycja. Zdaniem skarżącego spełnia on wszystkie parametry zjazdu publicznego i został wykonany przez zarządcę drogi podczas przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr [...] z drogą powiatową nr [...]. Sąd Wojewódzki podzielił stanowisko GDDKiA, że zgromadzony materiał dowodowy nie daje podstaw do uznania, że istniejący zjazd jest zjazdem publicznym. W szczególności z akt sprawy nie wynika, aby skarżący uzyskał decyzję o zezwoleniu zarządcy drogi na lokalizację zjazdu publicznego, czy na przebudowę zjazdu indywidualnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
